MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-09-2006 23:17

freshface
Pro
@ Belgie, Sinaai/Gent
Website

Hoe zouden jullie dit aanpakken

Situatieschets: Ongeveer 10 maanden geleden ben ik gecontacteerd geweest door iemand en die vroeg om een website voor hem te maken. Geen probleem, we spreken af en in diezelfde week heb al wat gegevens om in een ontwerp te verwerken en hebben we een prijs afgesproken.

Nu heb ik nog niet alle gegevens (die gingen ze in de tussentijd verzamelen)  om aan de website te beginnen, dus neem ik weer contact op.
We leggen een datum vast en enkele dagen later bellen ze af, omdat de echtgenoot niet aanwezig is (eigenaar van het bedrijf) dus verschuiven we het. Maar dan krijg ik weer een mail dat het niet zal doorgaan.

En zo gaat het nog een paar keer door.

Ondertussen doe ik altijd wel moeite om die data vrij te houden en probeer constant met ze af te spreken. Ik stuur ze een email en ze reageren niet en dat hangt me wel de keel uit. En dan moet je maar proberen vriendelijk te blijven.

Wat later bel ik ze op en ik vraag of ze nog geintereseerd zijn "Jaja zeggen ze; we willen nog steeds een website".

Maar ondertussen zijn we al 10 maand later (ze zijn nog steeds geintereseerd). Maar ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd.

Het nadeel is hier wel dat het zwartwerk is, maar ik wil deze opdracht niet "kwijt" omdat het ook een mooi bedrag is dat ik krijg.

Iemand ideeen of tips om deze situaties te vermijden?
En vanaf toen vraag ik steeds 30% voorschot van de totale prijs.

Laatst bewerkt door freshface (18-09-2006 16:26)

#2 03-09-2006 00:13

HSL
Beheerder
@ Utrecht
Website

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken

sja, dat is altijd lastig, maar ik denk dat je gewoon moet zorg dat je nu alles krijgt om de site te maken en anders gewoon niet. en langsgaan of bellen is vaak effectiever dan mailen.

#3 03-09-2006 08:39

Apollo
Hoofdredactie
@ Secret Headquarters
Website

Als je dit soort klussen zwart doet, heb je geen poot om op te staan. 10 maanden aan het lijntje gehouden worden, zou voor mij het signaal zijn een andere klus te gaan zoeken. Hij kan wel lucratief zijn, maar hij kost je nu al bijna een jaar tijd en energie en dat is zonde (en duur).
Als ze nog steeds een site willen voor de prijs die je ze hebt gegeven, komen ze wel terug als ze zover zijn.

Als je er toch nog iets van wilt maken (en je wilt proberen wat meer zekerheid te krijgen) maak dan van je zwarte exc. prijs een witte inc, prijs ofzo.
Aan de andere kant: als je al zo lang op je opdracht moet wachten, hoe lang denk je dan straks op je geld te moeten wachten?

Because the people who are crazy enough to think they can change the world,are the ones who do.

#4 03-09-2006 09:15

freshface
Pro
@ Belgie, Sinaai/Gent
Website

Apollo schreef:

maar hij kost je nu al bijna een jaar tijd en energie en dat is zonde (en duur).

Ik heb er ondertussen (in die 10 maanden) echt geen tijd en energie ingestoken.
Waarom zou ik, ik heb niks om mijn tijd en energie in te steken want ik heb geen info.

Vanaf als ik langs ga (als dit er ooit eens van komt) vraag ik direct een voorschot.
En moesten ze hier in  Belgie zo geen k*tregeling hebben met aanvraag van een btw nummer, dan had ik er al lang eentje.

Laatst bewerkt door freshface (03-09-2006 11:26)

#5 16-09-2006 08:58

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dit heet een 'leermoment' en is niet te vermijden. vooruitbetaling zal een beetje helpen om de klanten door te laten gaan.

Ik heb ooit eens een project opgestart voor een nauwe samenwerking binnen het bedrijf waar ik werkte met de leveranciers. Deze moesten allemaal 25.000 gulden meebetalen aan het project. Hemel en aarde bewogen om input te krijgen voor de site en gewoon niks gekregen.
Als een site niet direct in hun bedrijfsvoering een functie heeft dan zijn er mensen die dat steeds onderop de stapel leggen.

Om dat te voorkomen kun je vaker bellen en ze 'helpen' door een tijdpad uit te stippelen.

Learning to view the world like a photographer is the only thing that matters,
not the hardware, film or settings used. {Hellen van Meene}

#6 16-09-2006 09:57

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Precies Deskman, voor jou is het maken van websites je vak Freshface. Je weet precies hoe belangrijk een website kan zijn voor een bedrijf. Maar als je een bedrijf als klant hebt die niet helemaal doorheeft wat een website kan betekenen voor hun zaak dan heb je een lastige klant aan ze.
Soms zijn directeuren niet technisch onderlegd. Ze doen de hele dag zaken en moeten vooral hun patserige imago in stand houden. Ze hebben geen tijd voor dit soort dingen. De enige reden waarom hij een website wil is omdat iedereen er eentje heeft.
Op het einde van zijn werkdag krijgt hij van zijn secretaresse jouw schetsen voorgeschoteld. Of meneer daar wat van wil zeggen. Maar meneer heeft er werkelijk de ballen verstand van. Hij is echter wel directeur en zijn wil is wet. Uiteraard vind hij dat het logo te klein op de site staat en dat de boel best wat vrolijker mag. "Ik laat mijn vrouw er vanavond wel naar kijken" zegt hij tegen zijn secretaresse. "Die doet tegenwoordig aquarelleren en heeft dus verstand van dat soort dingen".

Succes! wink

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#7 16-09-2006 11:10

Chuck
Ex-Crew

Same ol' story.

Ik zeg altijd maar dat bv. zo'n nieuwe website voor ons dagelijkse kost is.
Zoals de klant zelf ook meer kennis heeft van zijn metier.
We maken en produceren er meer dan de gemiddelde opdrachtgever in een hele carriere zal meemaken.
Vervolgens neem ik ze graag aan de hand door het hele proces. Dat werkt.

#8 18-09-2006 14:44

nick*
Pro

een aanbetaling vragen is ook nooit verkeerd. dan zou je ook kunnen afspreken indien de materialen niet op tijd aangeleverd worden dan moet er opnieuw een planning/einddatum afgesproken worden als de materialen wel allemaal binnen zijn.

de klant zou dan zichzelf alleen maar in de vingers snijden als de materialen niet optijd worden aangeleverd, omdat dan voor hem de opleverdatum onbekend is.

voordeel hiervan is dat je zelf geen tijd meer vrij hoeft te houden en toch een gedeelte (bijvoorbeeld 30%) al op zak hebt.

kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben

#9 18-09-2006 15:27

Newborn
Pro
@ Papendrecht
Website

Ik ben hier heel erg simpel in ... graag of niet. Hoe leuk het bedrag ook is, ik laat me niet als sloof behandelen. Ze hebben het adres? Bel maar als je klaar bent.

Mijn volledig toegankelijke iTunes bibliotheek ...

#10 18-09-2006 15:51

jesse
@ Doorn - Utrecht
Website

Idd. Let op. Doe het idd met een vooraf aanbetaling.
Doe het bijv. zo: Ontwerpkosten + Bedrag voor het uitvoeren van de opdracht.
Heb dit ooit in het begin verkeerd gedaan. Toen ging ik voor een geheel bedrag voor alles.
Veel tijd in gestoken en kreeg later te horen dat het allemaal niet meer hoefte. Nou dan
voel je je flink genaaid. Doe het dus nooit meer. Altijd van te voren al een bedrag voor
Ontwerpkosten zoals ik het noem!

Laatst bewerkt door jesse (18-09-2006 16:27)

#11 18-09-2006 16:17

rvamerongen

Inderdaad heb je weinig om op terug te vallen.
Zelf enkele keren meegemaakt. In enkele gevallen heb ik de personen aangesproken van een niet zakelijk gedrag of onpro fesionaliteit. Ik zei (en schreef) zoiets als, 'Het spijt me te moeten concluderen dat we op deze manier geen zaken kunnen doen. Is er een probleem gaande waardoor u niet tot de juiste beslissingen kunt komen .... en wil graag naar een oplossing zoeken..'. In drie gevallen had ik de klant reeds bezocht, en melde hen dat ik een factuur zou !moeten! sturen voor de gemaakte kosten, ondanks dat bij een ( 1 ) klant het werk in natura was. Twee facturen werden betaald en ik kreeg deze twee opdrachten alsnog.

Laat zien dat je, ondanks de betalings wijze, zakelijk bent.
Ik weet ook dat afspraken in Belgie anders zijn dan in Nederland. Geen aanval bedoelend!!! Maar onderzoek even hoe bepaalde dingen geregeld worden in je omgeving. Of het zwart is of niet, je kan ze aanspreken  als ze een geldige belofte gedaan hebben. Kijk bij de Kamer van KoopHandel b.v http://www.kvkov.voka.be/ of het web. B.v een Fax werd niet altijd overal als dwingend beschouwd. Ervaringen gelijk die van jouw zal je wel vinden. Ik heb diverse klanten in Nederland, Vlaanderen en Walonie, en de afspraken moet je per zaak interpreteren.

Maar blijf zakelijk, maak geen verwijten. Sluit het af en zoek een andere opdracht.

Ik had een vriend van me naar twee van deze klanten laten bellen of ze geintreseerd waren in een offerte voor een website/applicatie. Hij kreeg de zelfde beloftes e.t.c. Ik heb ze daarna laten vallen. En ze hebben nog steeds geen website/applicatie.

Wat ik hier schreef is bedoeld als aanvulling van ervaringen.

#12 18-09-2006 16:33

Marc Smiers
@ Arnhem
Website

Zou inderdaad mijn energie in andere dingen stoppen. En anders stuur je een factuur voor de uren die er al in zijn gaan zitten (besprekingen, voorbereidingen e.d.). Dan zet je op die factuur dat dit bedrag verrekend wordt na afronding van de complete opdracht als besproken.

Zeg nou zelf, dat is toch sympathiek en ambitieus smile

Als je doet wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg

#13 18-09-2006 16:56

BelgianBull

http://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/helpa … /index.htm
http://www.tijd.be/mijn_onderneming/man … Id=1792091
Het laatste legt zelfs uit, hoe je zelfstandig kunt worden met behoud van je uitkering.

..:: Switcher ::..
> Commodore Amiga > PC > Mac

#14 18-09-2006 16:57

freshface
Pro
@ Belgie, Sinaai/Gent
Website

Al veel reacties, deze week eens rustig lezen.

#15 18-09-2006 17:00

Chartreuse
@ Luilekkerland

freshface schreef:

Ondertussen doe ik altijd wel moeite om die data vrij te houden en probeer constant met ze af te spreken.

Dat is heel aardig, maar je kunt geen tijd blijven vrijhouden. Stel dat morgen een andere klant met een leuke klus belt? Dan kun je moeilijk 'nee' zeggen omdat klant 1 de knoop nog niet heeft doorgehakt.

Ik heb ook wel eens braaf tijd vrijgehouden voor een bepaalde opdracht ('Ja, hoor, vanaf januari kun je aan de slag') die uiteindelijk bijna zes weken later kwam. Het is dat ik al eerder zulke ervaringen met die opdrachtgever had en voor die tijd een tweede klus achter de hand had, want anders was het zes weken niet werken geweest. Natuurlijk moest ik daarna wel dubbel zo hard werken omdat de deadline ook verplaatst werd en ik voor die tijd alweer een ander had ingepland...

Misschien een idee om volgende keer met de offerte voorwaarden mee te sturen waarin je bijvoorbeeld vastlegt dat de al gemaakte uren gewoon in rekening worden gebracht?

If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to.

#16 18-09-2006 17:09

Dennis
@ Dordrecht
Website

Klinkt bekend.
Ik wacht ook al 3 maanden op een klant.

Zijn inderdaad leermomenten.
Vanaf nu vraag ik een aanbetaling van 40% en ben ik ingeschreven bij de kvk en belastingdienst.

Mocht er in de toekomst weer zoiets voorkomen, dan sta ik in ieder geval sterker in mijn schoenen dan voorheen.

Denk niet dat je er nu veel aan kan doen. Neem het mee naar de volgende klant (aanbetaling laten doen)

Succes

eRush.nl - Design & Hosting
http://www.erush.nl

#17 18-09-2006 17:16

Kees
@ Antwerpen
Website

freshface schreef:

En moesten ze hier in  Belgie zo geen k*tregeling hebben met aanvraag van een btw nummer, dan had ik er al lang eentje.

Beste Freshface,

Ik weet niet hoe diep je thuis bent in de administratieve/boekhoudkundige  kant van jouw vak, maar tegenwoordig is in België al heel veel mogelijk.
Ik wil zeker niet de moraalridder uithangen maar contacteer eens een boekhouder: die jongens zijn dan weer thuis in hun vak en kunnen jou het beste informeren wat wél en wat niet kan.

Verder begrijp ik al te goed jouw frustratie in dit verhaal. wassat

Mvg,
Kees

Laatst bewerkt door Kees (18-09-2006 19:20)

NILMEDIA - Joomla! dienstverlener
www.joomlaservices.eu

#18 18-09-2006 20:20

Almerrrrr
Pro
@ Central Park
Website

Precies de reden dat ik niet veel "zwart" werk meer doe. Vaak was ik meer tijd kwijt met het regelen van teksten en afbeeldingen en het terugkrijgen van correcties dan het daadwerkelijk maken van de site.
Ik heb een tijd veel gedaan voor wat loodgieters en installatiebedrijven helaas hebben die meestal minder haast met de lancering van hun site.

Het enige wat je kan doe is duidelijk afspraken met ze maken en zoal al eerder vermeld een tijdpad uitstippelen voor je klant. Ook ben ik het er mee eens dat vaak bellen of langsgaan beter werkt dan een email hierop wordt in mijn ervaring lang niet altijd gereageerd.

Succes in ieder geval.

Laatst bewerkt door Almerrrrr (18-09-2006 20:21)

#19 18-09-2006 23:07

Macconsultant
Pro
@ Nieuwegein

Dat het hier om zwart werk gaat verandert helemaal niets aan de situatie. Immers: het zal de klant een zorg zijn of jij belasting afdraagt of niet.

Daarom zou  ik het als volgt doen.
1) Maak de prospect direct bij het eerste contact op prettige manier duidelijk dat je een pro bent: Bij een eventuele opdracht zal je vakwerk leveren, maar alles dient betaald te worden.  Alle waar naar z'n geld.

2) Schrijf als eerste een P.I.D. (Project Initialistatie Document) Hierin beschrijf je de vraagstelling/opdracht, en de wijze hoe dit gerealiseerd zal worden. Beschrijf de te nemen stappen, op te leveren producten, wijze van overdracht en wie eigenaar wordt van het werk. Neem tijd op voor documentatie en beschrijf wat je zult documenteren. Beschrijf ook wat je verwacht van de opdrachtgever. Neem een tijdplanning en een kostenraming op.

Geef duidelijk aan hoe je omgaat met wijzigingen; dit is namelijk altijd een punt van discussie: de klant komt gedurende het project vaak tot andere inzichten en zal proberen dit op jouw kosten af te te wentelen.
Dit document gaat dus niet inhoudelijk over de techniek of vormgeving, maar alleen over de vraag 'Wat gaan we doen, en hoe gaan we het doen?'

Een PID hoef je maar één keer serieus op te zetten, daarna kan je het met eenvoudige aanpassingen voor elke volgende opdracht weer gebruiken.

3) Stuur het document met factuur naar de klant, verkoop het dus.

4) Wordt dit niet betaald? Pech, maar je weet direct hoe serieus de klant is. Wordt dit wel betaald, dan is de klant serieus en dan wordt het tijd om alle fasen die in PID vermeld staan te gaan plannen.

5) Volgens de Prince 2 methode is het werk opgedeeld in fases. Zorg ervoor dat elke fase (bijvoorbeeld de functionele beschrijving, de technische beschrijving of het bouwen) per stuk wordt afgesloten, overgedragen en gefactureerd. Je kunt dan nooit voor veel geld het schip in gaan.
Volgens de theorie kun je pas een volgende fase starten als de vorige is afgesloten. De praktijk is wel wat anders....

6) Nogmaals over veranderingen: Komt de klant tot een nieuw inzicht, beschouw het dan als een nieuwe opdracht, tenzij aanpassing je weinig geld kost. Vergeet niet: tien maal een beetje geld is veel geld. Dus als de klant steeds weer kleine aanpassingen wil, is het tijd voor ingrijpen.

7) Zorg ervoor dat het project daadwerkelijk wordt afgesloten door middel van formele overdracht. Hierna is de klant verantwoordelijk en dient elke handeling door jou (onderhoud of wijziging) betaald te worden.

Succes.

#20 18-09-2006 23:13

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Macconsultant schreef:

Je calculeert hier gewoon een bedrag voor mee in je offerte? Op zich is dit idee best sluitend, maar zal toch diverse potentiele klanten tegen de schenen schoppen.

MiveCommunications - for an open world

#21 18-09-2006 23:26

pimpel
@ Brasschaat

Je zegt inderdaad dat ze je van het kastje naar de muur sturen. Moet je eens bedenken hoe de opdracht er uitziet, wilden ze eventueel toch een website. Volgens mij ben je dergelijke klanten liever arm als rijk. Okee, klant is koning, maar jij bent nog altijd keizer over je zaken. En dat mag je nooit vergeten. Je neemt 1 zo een klant aan, en de volgende is net zo.
Je klantenbestand kan je zelf grotendeels bepalen door effectief ook opdrachten te weigeren. Dan creeer je tenminste tijd voor het zoeken van klanten die wel de moeite waard zijn. Het zal je geen windeieren opleveren.
Geld is echt niet alles hoor. En in dit geval ziet het er ook naaruit, dat ze mss ook wel eens laks over de facturen kunnen doen ....
Maar ja, dit is dan ook maar een veronderstelling. Ik ken de situatie dan ook niet precies. Dit was dan ook maar mijn mening verondersteld uit mijn beperkte ervaring met klanten.

Laatst bewerkt door pimpel (18-09-2006 23:27)

Macbook 2 gig 2gigahertz; Leopard;

Keep on smiling and keep it simple

#22 19-09-2006 08:34

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Volgens mij weet je allang dat je deze "klant" al af hebt geschreven en klamp je je vast aan valse hoop.
Je vraagt hoe je hier mee om moet gaan, maar dat weet je al, door bijvoorbeeld een aanbetaling te vragen of een getekende opdrachtbevestiging (moet je het wel wit doen).
En je steekt er wel energie in, iedere keer als je je opwindt over deze klant.

Ik zou de klant even bellen of langs gaan, 'm duidelijk maken dat je op deze manier geen zaken doet en om die reden de opdracht teruggeven.
Dan behoud je je waardigheid en moet je eens kijken hoeveel energie je daar van krijgt.

Je frustraties zijn volkomen begrijpelijk, maar staan jou meer in de weg, dan de klant.

#23 19-09-2006 09:40

Macconsultant
Pro
@ Nieuwegein

Gmid schreef:

Macconsultant schreef:

Je calculeert hier gewoon een bedrag voor mee in je offerte? Op zich is dit idee best sluitend, maar zal toch diverse potentiele klanten tegen de schenen schoppen.

Ja inderdaad. Sterker nog: de eigenlijke offerte komt na de PID. Ik spreek niet voor niets van een kostenraming. Eerst verkoop je het plan (je route van werken) aan de klant. Deze heeft, indien gewenst, dan de keuze om het elders te laten uitvoeren.
Daarna worden per fase definitieve afspraken gemaakt, dus ook financieel. Beide partijen kunen er op die manier mee stoppen zonder al te grote financiele schade.

#24 19-09-2006 10:27

paraglider
@ Haarlem
Website

Ik loop nu ruim 12 jaar mee in dit wereldje... en ja, ik ben dit natuurlijk ook tegengekomen.
Los van de frustratie, de hoop, het geld, etc wil je eigenlijk 'gewoon' die opdracht uitvoeren. Want we zijn allemaal klantgericht...

Met vallen en opstaan ben ik wijs geworden en bovenstaande tips voer ik al een tijdje uit.

De laatste keer was ik zo gefrustreerd door een klant, door het aan-het-lijntje houden van bijna een jaar, ook al had ik nog vrij weinig voor ze gedaan op dat moment. Heb toen besloten om de opdracht niet uit te voeren en heb een rekening gestuurd van een min of meer fictief bedrag voor gedane arbeid/energie. Ik kan me herinneren dat het 500 gulden was, een soort principe kwestie. Natuurlijk belde de klant mij op hoge toon op dat dit belachelijk was. Ik uitleggen dat er door mij energie en arbeid heeft gezeten in deze opdracht (natuurlijk lekker aangedikt), plus het duidelijk maken dat ik erg serieus was en laten doorschemeren dat ik aan een incassobureau zat te denken als niet zouden betalen.

Einde van het verhaal?
Klant kwijt! 500 gulden 'rijker'. Een ervaring rijker....

Succes!

Laatst bewerkt door paraglider (19-09-2006 10:28)

Excuse me, while I kiss the sky (Jimi Hendrix)

#25 19-09-2006 10:31

Marc Smiers
@ Arnhem
Website

paraglider schreef:

Einde van het verhaal?
Klant kwijt! 500 gulden 'rijker'. Een ervaring rijker....

Had je beter mijn oplossing van hierboven kunnen hanteren.

Als je doet wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB