MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 23-09-2006 23:52

DjBlackMagic
@ Brugge, West-Vlaanderen

Webdesign bedrijf starten ?

Ik ben 19 jaar en zou graag een webdesign bedrijfje opstarten.
Maar ik zou totaal niet weten hoe je hier aan begint?

Ik heb enkele vragen hopelijk kunne jullie mij hier bij helpen.

De situatie zit zo ik zou graag een webdesign bedrijfje oprichten alleen of met een vriend.

Alleen ben ik (mijn ouders) bang dat ik dan mijn kinder bijslag ga verliezen. Is er een manier waardoor mijn ouders dit niet verliezen. Welk papier werk moet je doen zodat je wettelijk in orde bent? Hoe moet je je boekhoudwerk werk doen?

Wat zal het mij kosten om een bedrijfje op te richten aan welke kosten moet ik denken. Welk materiaal, software en vestingplaats enz moet ik hebben?

En het belangrijkste van al hoe geraak ik aan klanten hoe kan ik maken dat de mensen mijn bedrijfje beginnen kennen? Wat zijn de tarieven van een simpele website en het onderhouden hiervan?
Hoe geraak ik aan sponsors voor de website van men bedrijf ? BV. google deze site is gesponsord door google enz http://www.freedownloads.be/ .

Belangrijk om weten is dat ik in België woon en dus hier ook mijn bedrijf wil opstarten.
En ik heb al een mbp en de software van adobe en macromedia en ja mooi aangekocht!

Ik weet het hele waslijst aan vragen maar toch al vast bedankt!

Laatst bewerkt door DjBlackMagic (24-09-2006 00:29)

#2 24-09-2006 00:00

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Re: Webdesign bedrijf starten ?

Zoek bij de belgische overheid op wat de grenzen van bijverdienste zijn. In Nederland zijn die grenzen best wel redelijk alvorens je kinderbijslag en/of stufi kwijt raakt. Vooral in de opstartfase, met alle investeringen, kom je toch moeilijk over die grens heen.

Kosten om op te starten. Tja, dat kun je zo ruim maken als je zelf wilt. Je kunt een tweedehands computer kopen, alleen opensource en freeware software gebruiken, en daarmee de boel op gang helpen. je kunt ook een gloednieuwe Mac Pro met een sloot geheugen, uitgebreide Adobe pakketten en art explosion gelijken aanschaffen. Net wat je zelf in gedachten hebt.

Vestigingsplaats. Gewoon op zolder. Waarom al een kantoortje huren als er nog geen inkomsten zijn.

Hoe krijg je klanten. Door te investeren. Investeren in geld, maar vooral investeren in aandacht. Gewoon mensen bellen, afspraken maken, dingen laten zien. Nooit geforceerd. Wat ook extreem belangrijk is, is netwerken. Contacten leggen. En contact leggen met de contacten van je contacten. Meld je aan op fora, op OpenBC netwerken of gelijken. Ga naar de belgische kvk ondernemers dagen. Gewoon bewust tijd investeren in het mensen ontmoeten.

Oh ja.. zorg dat je meteen goed begint. Doen wat je belooft aan je klanten. Afspraken en deadlines altijd volgen!!! En als dat echt niet kan of lukt, op tijd contact zoeken en altijd eerlijk uitleggen waarom. Communicatie is zo enorm belangrijk. Dat kan het contact met je klant maken of breken.

my two cents.

succes!

MiveCommunications - for an open world

#3 24-09-2006 00:05

DjBlackMagic

Ik heb al een mackbook pro met 2 gig ram heb die nodig voor het school.
En alle adobe en creative producten heb ik al.

Maar waar kan ik die info van de overheid vinden?
En waar kan ik eventuele sponsering vinde?

#4 24-09-2006 00:09

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

(lijkt me voor de hand liggend, maar toch even benadrukken: zorg dat je de software legaal hebt. geld verdienen met gestolen goed, da's nooit goed.)

Info van de overheid, tja moet je toch bij een van onze belgische leden zijn. Hier in NL hebben we zo'n vage overheids instantie genaamd "postbus 51" waar je heel veel kunt vragen.

Sponsoring, vermijden. Begin gewoon goed en professioneel. Dat betekent dus geen reclame op je promotionele website.

MiveCommunications - for an open world

#5 24-09-2006 00:19

DjBlackMagic

weet er iemand welke tarieven er gehandteerd worden voor een simpel sitje  en het updaten er van?

En ja al mijn software is aangekocht zowel adobe als macromedia!
Maar zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie zorg ik zelf voor webspace of laat ik extern bedrijf dit doen ? wat zou de beste forumule zijn bva oprichten of 1 persoons bedrijf enzo...

#6 24-09-2006 00:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Stap 1 in het starten van een bedrijf is een plan. Begin daar dan ook mee. Een bedrijf is geen hobby. Je moet wat kunnen en je moet het goed kunnen. Bij mij wek je de indruk het allemaal nog niet zo erg op een rijtje te hebben...

#7 24-09-2006 02:27

Dennisch
Pro
@ Utrecht, Best, Eindhoven
Website

Hmm, iets te laat om het zelf te gaan typen, dus dan maar een quote van ome google:

Het idee:    Dit moet om te zetten zijn naar een bedrijfsformule, ambacht, handel of dienst.
Kennis:    Heb ik de juiste eigenschappen en vaardigheden in huis of moet ik eerst nog wat bijscholing volgen.
Ondernemingsplan:    Met het opstellen van een ondernemingsplan kunt U de ideeën, en verwachtingen op een rijtje zetten. Zo kom je goed beslagen ten ijs ten aanzien van adviseurs en banken.
Vestigingsvergunning:    Niet altijd vereist, informatie bij de Kamer van Koophandel.
Bedrijfsruimte:    Verreweg de meeste ondernemers hebben bedrijfsruimte nodig. Starten vanuit huis, huren, kopen, en mag ik hier vestigen gezien het bestemmingsplan.
Administratie:    Het voeren van administratie is verplicht. Een goede boekhouder is essentieel.
Aanmelden bij de Fiscus:    Hoe wordt je ingedeeld, Freelance, eenmanszaak, V.O.F. of bijvoorbeeld een B.V. Moet ik BTW administratie voeren?
Millieuvergunning:    Veel bedrijven krijgen hier al gauw mee te maken. Verzekeringen; Aansprakelijkheid, Opstal, inboedel, rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid, etc
Personeel:    Kan ik het werk alleen uitvoeren of moet ik in de toekomst ,vaak gedwongen door de markt, personeel aantrekken.
Reclame:    Een niet geringe post in het ondernemers budget. Met vragen als hoe en waar kan ik effectief adverteren, moet ik op internet etc.
Investering:    Slecht in te schatten, daarom overleven 70% van de bedrijven de eerste drie jaar niet.
info Kamer van koophandel; http://www.kvk.nl

Let vooral op dat laatste punt:
70% van de bedrijven zijn na 3 jaar failliet, vooral door slechte investeringen. Zorg gewoon voor een goede en weloverwogen start!

Laatst bewerkt door Dennisch (24-09-2006 02:29)

Misbruikt z'n mac meestal voor bepaalde grafische handelingen.
sockpuppetheroes.nl - madeo.nl - extrema.nl

#8 24-09-2006 08:55

Chartreuse
@ Luilekkerland

deskman schreef:

Stap 1 in het starten van een bedrijf is een plan. Begin daar dan ook mee. Een bedrijf is geen hobby.

Helemaal mee eens! Zet op een rijtje wat je wilt. Kun je zelf niets verzinnen, dan zijn via internet ook genoeg voorbeelden van bedrijfs- en ondernemingsplannen te vinden. De ideale methoden om je gedachten op een rijtje te zetten en niets te vergeten. Financiers als banken willen trouwens niet eens met je praten zonder bedrijfsplan.
Vraag je trouwens vooral dit af: waarom wil je zo graag een eigen bedrijf?

Hup, even googelen leert ons dat West-Vlaanderen een KvK heeft, en in oktober nota bene een startersweek. http://www.kvkwvl.voka.be/  Ga gewoon eens langs voor info, vaak kost je het je helemaal niets. (nu heb ik dit opgezocht, maar dat had je natuurlijk zelf kunnen doen. Zonder eigen initiatief red je het sowieso niet).

Verder:
1. de kinderbijslag. Tot wanneer krijg je die in Vlaanderen? Je kunt natuurlijk nog even wachten met het bedrijf, tot je geen kinderbijslag meer ontvangt, en je ondertussen bekwamen in het vak, leren over het werven van klanten, leren hoe je een boekhouding voert, et cetera. Je hebt je hele leven nog om ondernemer te zijn.

2. Vestiging: wat Gmid zegt: op zolder, in het souterrain, het tuinhuis... Is zeker in het begin meer dan voldoende. Het is internet, niemand ziet je. Wil een klant per se in levenden lijve afspreken, dan ga je naar de klant toe of spreek je bijvoorbeeld af in een gelegenheid waar veel zakenmensen komen (en je je MacBook kunt inprikken om iets te demonstreren).

3. Geld.
- Reken uit of je nog investeringen moet doen. Prent die quote van Dennisch hierboven in je hoofd: het merendeel gaat failliet. Dat kan jou ook gebeuren. Investeer in wat je echt nodig hebt, de flitsende gadgets komen later wel.
- Probeer vast te stellen hoeveel je per uur wilt/moet verdienen. Bereken je kosten (die computer slijt, die software veroudert, je verbruikt stroom, je plakt eens ergens een postzegel op, je moet webruimte hebben, je telefoon werkt ook niet voor niets). Heb je geen kaas gegeten van boekhouding, huur er dan iemand voor in. O ja, en ook dat kost geld.
- Kijk hoeveel er naar de belasting gaat. Probeer van alles wat aan geld binnenkomt de helft te reserveren voor belasting. Dan schrik je nooit.

4, Klanten
Gmid heeft het allemaal al keurig uitgelegd. Ga nooit zonder kaartje de deur uit - je weet nooit wie je tegenkomt-, zorg dat je eigen website altijd up to date is en presenteer je vooral professioneel. De klant moet het vertrouwen hebben dat hij de opdracht met een gerust hart aan je kan overlaten, dus handel daarnaar. Zorg er in geschreven communicatie (brieven, overeenkomsten) trouwens altijd voor dat je Nederlands correct is, ik kan dat niet vaak genoeg zeggen. Als ik op zoek ben naar iemand aan wie ik een klus wil uitbesteden, kan ik vreselijk afknappen op slecht Nederlands. Waarom? Omdat ik dan onbewust denk: goh, als hij de tekst op zijn website al niet in orde heeft, dan zal de rest ook wel niet veel soeps zijn.
Hou je aan de afspraken. Red je een deadline niet, meld het dan tijdig. Vergeet niet dat slechte reclame altijd drie keer sneller gaat dan goede.

Voor nu kan ik je vooral aanraden niet te hard van stapel te lopen. Voor jezelf beginnen is keihard werken, denk er niet te licht over.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#9 24-09-2006 09:15

DjBlackMagic

Alvast bedankt Dennisch en Chartreuse hier heb ik al veel aan!

Ik krijg binnenkort ook informatie van iemand die voor de hogeschool een werk heeft moeten maken over het opstarten van een Webdesign bedrijfje!

Bedankt voor de moeite (om alle info te typen)!

#10 24-09-2006 09:49

hietahh

Ik denk dat je om klanten te werven het beste een heel erg goed portfolio kunt hebben (las ik in The Money Issue van ComputerArts). Dat is misschien wel het belangrijkste. Een lijstje met referenties, ook redelijk belangrijk. Waarom zouden klanten met jou in zee gaan? Omdat je eerder al prachtige dingen hebt gemaakt voor belangrijke bedrijven.

#11 24-09-2006 09:58

patrick68

En ook niet geheel onbelangrijk: zorg voor een foutloze tekst op je promotionele website.... Na je visitekaartje is je website waarschijnlijk de tweede kennismaking met je bedrijf. Een tekst vol met taalfouten komt dan niet professioneel over.

#12 24-09-2006 13:54

Chartreuse
@ Luilekkerland

O ja, en bedenk wat je precies allemaal voor je klanten wilt/kunt doen. Wil je alleen de website bouwen waarvoor de klant de complete content aanlevert (dus louter verantwoordelijk zijn voor de technische kant) of wil je de klant ook helpen met de daadwerkelijke inhoud? In dat laatste geval zul je het nodige moeten weten over de functie van beeld en tekst. Ik kan nu een heel college gaan houden met termen als zenders, ontvangers, boodschap et cetera, maar het komt erop neer dat je moet begrijpen hoe een site 'werkt'.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#13 24-09-2006 14:06

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

En daarnaast (wellicht de basis naast Deskmans bedrijfsplan) ervoor zorgen dat je een aantal dingen heel goed kunt. In jouw geval dus heel erg goed websites ontwerpen, bouwen en onderhouden. Zorgen dat je contactueel sterk bent, goed kunt communiceren. Zowel verbaal (begrijpen wat een klant wil en wat jouw visie er op is) als in schrift (je maakt nogal wat taalfouten, kan echt niet). Communiceren met een klant is erg belangrijk.

Misschien mijn advies van de dag: ga eerst lekker hobbyen en ergens werken. Puur om werkervaring op te doen. Niet alleen mbt het maken van sites, maar ook om te leren omgaan met klanten, collega's, opdrachten en daaraan verbonden eisen-vrijheid en beperkingen.
Tenzij je een technisch, commercieel én creatief toptalent bent die dat in één keer allemaal zelf kan.

Yeo, i know
[nevermind]

#14 24-09-2006 14:25

mozna
Website

ik sluit mij absoluut aan bij freek en ik spreek uit ervaring. ben eerst asl voltijds zelfstandige begonnen voor ik werkervaring had en ben vrij snel op mijn bek gegaan.
nu na enkele jaren voltijds in het bedrijfsleven te staan, in verschilende bedrijven gewerkt en ondertussen 3 jaar terug zelfstandige in bijberoep heb ik het idee dat ik het over enkele jaren misschien terug eens kan proberen. wie weet? maar doe eerst op het gemak ervaring op, kijk rond, begin een netwerk op te bouwen door eventueel zelfstandige in bijberoep te worden (wat volgens mij alleen kan als je minstens halftijds werkt) en wacht af.
en ga, voor je een beslissing neemt, eens langs een boekhouder, geef hem 100 euro of zo en zorg ervoor dat je bij hem terecht kan voor advies. je kan/moet ook een cursus bedrijfsbeheer doen bij unizo of iets anders en die kunnen je ook verder helpen met de juridische mogelijkheden. daarnaast heb je ook de ondernemingsloketten (bij een sociaal secretariaat) waar je terecht kan.
veel succes

#15 24-09-2006 14:25

zoezoe
@ Overal en Nergens

het enige wat ik begrepen heb van een goede belgische vriend is dat je in tegenstelling tot in Nederland moet betalen om ondernemer te zijn...

het klinkt raar, maar in Nederland kan je kosteloos ondernemer zijn. Natuurlijk je betaalt je belasting, ziekenfonds e.d. maar als je weinig winst/verlies draait, kost het relatief weinig.

In België betaal je überhaupt, afgezien van de belasting, ziekenfonds e.d. gewoon een paar honderd euro per maand/kwartaal aan de belastingdienst. Gewoon om jezelf ondernemer te noemen.

Ik denk dat het voor jouw goed is om naar niet alleen de KVK te gaan, maar ook eens een eerste informerend gesprek te hebben met een goede boekhouder. Die kan al deze dingen inschatten.
succes ;-) m.

"Nothing is built on stone. All is built on sand, but we must build as if the sand were stone"

#16 24-09-2006 14:28

mozna
Website

klopt: als voltijds zelfstandige betaal je minimaal een 600 euro per kwartaal aan sociale zekerheid. maar het is goed mogelijk dat daar de laatste jaren uitzonderingen gemaakt zijn voor starters.

#17 24-09-2006 14:34

Tom
@ Gent
Website

Op de volgende site zal je wat meer informatie vinden over de kinderbijslag:

www.belgium.be

Daar kan je ook nog veel meer informatie vinden over het opstarten van je eigenzaak enzo. ;-)

#18 24-09-2006 15:31

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

deskman schreef:

Stap 1 in het starten van een bedrijf is een plan. Begin daar dan ook mee. Een bedrijf is geen hobby. Je moet wat kunnen en je moet het goed kunnen. Bij mij wek je de indruk het allemaal nog niet zo erg op een rijtje te hebben...

Ik ga mezelf maar eens quoten...

Met uitleg welliswaar:
PLAN: wat wil je met je bedrijf gaan doen, wat is je werkveld, wat zijn je 'skills' kun je de concurrentie aan, kun je er ook van leven als je eens een klant minder hebt?
GEEN HOBBY: Een bedrijf moet (kunnen) groeien. In een eigen bedrijf werk je eerder 60 uur dan 40 uur per week. Heb je dan wel tijd over om nog bij te studeren en bij te blijven met de techniek? Dat is van levensbelang. Anders wordt je door de volgende lichting studenten alweer van de troon gestoten.
KENNEN EN KUNNEN: Eenbekende discussie is dat het slimste jongetje van de klas al snel een leuke site kan (na)maken. Zelfs met PHP-scriptjes en een forum en gastenboek. Iedereen is vol lof dat je dat al kan. Maar dat is absoluut onvoldoende om een bedrijf mee op te starten. Internet is een ontzettend snel groeiend medium waar nog heel amateuristisch mee omgegaan wordt. Veel klanten moeten aan de hand mee worden genomen want hun idee over hun aanwezigheid op internet slaat nergens op. Zulke klanten moet je kunnen adviseren; internet moet ingebed worden in hun bedrijfsfilosofie. Ben je daar klaar voor? Ken je de markt goed genoeg en kun je daar een toepassing voor maken in de vorm van websites?

Niets is frustrerender dan er achter komen dat je klanten niet je vrienden zijn maar in het beste geval je collega's. Ze kiezen altijd als eerste voor zichzelf.
Mijn idee is dat je beter eerst eens kunt proberen bij een bedrijf te gaan werken of stage te gaan lopen. De praktijk leer je in de praktijk.
Lees ook dit draadje maar eens door. Zelfs ervaren webdesigners lopen tegen muren op...

Misschien klinkt het allemaal wat wijsneuzig maar ik denk dat je het starten en draaiend houden van een bedrijf nooit mag onderschatten. Maar lukt het je wel om aan alle zaken te voldoen dan ben je de koning te rijk. Niets geeft méér voldoening dan je eigen baas te zijn. Je moet alleen ook voor jezelf een goeie baas kunnen zijn.

#19 24-09-2006 17:19

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Het web stroomt over van jonge mensen die sites maken kunnen en zichzelf al gauw webontwikkelaar noemen. 90% van dit soort 'bedrijfjes' presenteren zich op zo'n kinderlijke en onprofessionele manier dat ik niet geloof dat zij ooit buiten hun familie een fatsoenlijke klantenkring kunnen opbouwen.

Van administratieve en jurridische zaken heb ik weinig verstand. Lees vooral de tips in andere posts in dit topic over deze zaken.
Waar ik wél verstand van heb ik de creatieve en conceptuele invulling van het werk.
Vraag jezelf af: waarom zou iemand bij mij klant moeten worden en waar blijkt dat uit? Kortom, klanten krijg je door een steengoed portfolio neer te zetten. Bij een webbedrijf is de website van het eigen bedrijf ontzettend belangrijk. Een website is een vorm waarin content gepresenteerd wordt, als in een 'drager'.
Ik wil als klant zien wat jullie kunnen. En ik wil als klant het gevoel hebben dat ik te maken heb met professionals. Dus geen spelfouten, geen gastenboek, geen ouwbollig taalgebruik en vooral geen 'wij' zeggen als je alleen bent. Je maakt uiteraard alle sites in HTML/CSS, je kan een CMS voor mij verzorgen en ook hosting & domeinnaam regel jij voor mij. Je denkt met mij mee en durft mij tegen te spreken als ik iets wil dat niet kan of onzinnig is. Kortom: ik wil op jou kunnen vertrouwen als het gaat om mijn website en andere online activiteiten.

En dan heb ik het nog nieteens gehad over tarieven etc... Je kan wellicht een site maken op projectbasis. Je spreekt met de klant 1 prijs af waarin een schetsfase is opgenomen, een correctiefase, een bouwfase en een debug-fase. Als dat gedaan is dan is de site klaar en kan het online.
Voor het volgende traject (bijhouden) kun je een uurtarief afspreken. Julie zitten nog op school neem ik aan. Ik denk dat een 30 euro per uur erg schappelijk is voor jullie.
Oja... als iemand jullie vraagt of jullie een complete site willen maken voor 300 euro dan bedank je vriendelijk daarvoor. Onder de 500 euro moeten jullie niet gaan. Vergeet niet dat als jij nu sites gaat maken voor een prijs die ver onder de markt ligt dat je daar de gevolgen van gaat merken als je er echt van moet leven. Dit moet je meteen goed doen. En mensen die zeggen dat 500 euro absurd duur is zijn óf amateurs óf mensen die jullie een poot proberen uit te draaien. Maar beiden wil je niet als klant hebben, geloof me maar. Geld is niet jullie belangrijkste drijfveer.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#20 24-09-2006 20:20

Chartreuse
@ Luilekkerland

Ik zou bijna zeggen: bundel een aantal van de rake opmerkingen van de heren hierboven tot een sticky, want iets zegt me dat dit niet de laatste keer is dat deze vraag zal worden gesteld. (Of nee, stroomlijn het tot een mooie presentatie en ga dure startersseminars organiseren tongue)

Eigenlijk gaat het natuurlijk om twee dingen: een bedrijf starten en webdesigner willen worden. Dat bedrijf beginnen is niet eens het moeilijkste, maar feit blijft dat het alleen zin heeft als je een geweldig product kunt bieden waarvoor klanten bereid zijn te betalen. En om dat te kunnen bieden, moet je een kei zijn in je vak, in dit geval webdesign. Boekhouden, klanten werven, hoe zit het met de belasting - dat kun je allemaal leren, maar het product moet vanaf het allereerste moment al perfect zijn. Een onderneming is geen speeltuin waar je een beetje kunt gaan zitten fröbelen.

Kijk, ik kan morgen rustig naar de KvK rijden en Meubelmakerij Chartreuse laten inschrijven. BTW-nummer aanvragen, tegen de Belastingdienst zeggen waar ik mee bezig ben, allemaal geen probleem. Daarna rij ik naar de houthandel, haal een mooi voorraadje hout en trek me terug in de werkplaats, omringd door duur gereedschap. Maak ik daardoor die ene fraaie tafel waarvoor mensen diep in de buidel willen tasten? Nee, want ik beheers het vak van meubelmaker niet. Ik kan misschien wel een bedrijf opzetten, maar ik ben in niet in staat dat te vervaardigen waar het om gaat: het product. Dat zal ik dus eerst moeten leren.

Ben je nu al een kei in het vak en denk je dat je het karakter hebt om voor jezelf te werken (die 60 uur die Deskman noemt, zijn niet overdreven), dan kun je de gok wagen. Ben je nog geen volleeerd websdesigner, dan zit er maar één ding op: eerst het vak leren. Leer, studeer, kijk de kunst af. Of nee, vooral: kijk. Daarmee begint elk creatief beroep.

#21 24-09-2006 20:36

trabant
@ Luilekkerland

MacBeer schreef:

Het web stroomt over van jonge mensen die sites maken kunnen en zichzelf al gauw webontwikkelaar noemen. 90% van dit soort 'bedrijfjes' presenteren zich op zo'n kinderlijke en onprofessionele manier dat ik niet geloof dat zij ooit buiten hun familie een fatsoenlijke klantenkring kunnen opbouwen.

Print dat uit en hang het boven je bed.

Er lopen op dit forum een paar zelfstandige ondernemers rond die echt verdomde goed zijn in hun vak. Dat waren ze echter nog niet toen ze net van school kwamen. De kiem was er toen natuurlijk al wel, en uiteindelijk is die ook in vruchtbare aarde gevallen, maar over het algemeen heeft men toch de kunst een tijdje af mogen kijken van een oudere meester.

Er is niets op tegen om het idee voor een eigen zaak een tijdje in loondienst te laten rijpen.

Laatst bewerkt door trabant (24-09-2006 20:46)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#22 26-09-2006 00:08

Radstaker
@ Lichtenvoorde, Gelderland

Met je 19 jaar heb je natuurlijk ook nog genoeg te leren. Dus ik zou zeggen, breid je portfolio uit en kijk ondertussen eens naar de mogelijkheden die er zijn om een eigen (professioneel) bedrijfje te starten.

#23 26-09-2006 00:17

jxxst
@ Utrecht
Website

Kijk ook even op www.higherlevel.nl. Zoek vervolgens op 'webdesign' oid. Hier kun je veel informatie vinden omtrend je businessplan, bedrijfsvoering, financiering, etc. Ook staan er voorbeeldoffertes en facturen.

- De beste 3d tv aanbiedingen. Bekijk Samsung 3d tv's, LG 3d tv's, Philips 3d tv's, Sony 3d tv's en alle andere merken

#24 21-10-2006 22:25

SproetS
Pro
Website

Er vroeg ooit eens een jongetje aan een bekende rapper (van Wu Tang Clan) hoe hij een rapper moest worden. De rapper antwoorde, "First get a job!"

Ik heb bijna mijn hele leven een part-time job naast mijn werk gehad.  Dus twee a drie dagen voor de zekerheid bij een baas. Want vooral in het begin doe je veel opdrachten voor je 'portfolio'. Met een baantje ernaast spreid je het risico. En ben je niet zo afhankelijk van vervelende klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en jou het gevoel geven dat je dankbaar moet zijn dat je aan je eigen portfolio werkt.

Maar, laat je niet bang maken. Wees realistisch! En... neem een job, dan gaat het zeker lukken!

Suc6!

o ja, nog een paar oude lullen zinnen:

- 'Mensen moeten je het gunnen';
- 'Hoe goed je bent hangt af van je gemiddelde niet de toppers';
- 'De meeste bedrijven gaan in de eerste drie jaar falliet omdat ze niet kunnen leveren';
- 'Amsterdam is in de gouden eeuw niet rijk geworden van een grote klapper. Maar juist van heel veel kleine scharrels' (nog steeds, trouwens).

Doe er uw voordeel mee!

Laatst bewerkt door SproetS (21-10-2006 22:26)

#25 08-01-2008 19:03

webdev
@ Gent

Over die sponsors en reclame op u site:

Dit is inderdaad niet zo professioneel maar als je dit toch wilt doen dan is het best om AdSense van Google te gebruiken (dat is die reclame met 'ads by Google'). Deze 'text-link-ads' zijn redelijk subtiel, dus ze storen niet, maar ook niet té onopvallend. Wat je met deze reclame verdient hangt volledig af van hoeveel mensen er naar je website komen. Je zou er niet van kunnen leven maar het is heel welkom in een situatie als de jouwe.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB