En ga ook vast sparen voor je software-investering natuurlijk.....
Over oude koeien gesproken. Oktober 2006, toen hadden we nog guldens ofnie?
Dicespark schreef:
Over oude koeien gesproken. Oktober 2006, toen hadden we nog guldens ofnie?
Je bent al aardig aan het dementeren geloof ik...... We hebben zojuist "gevierd" dat de (n)euro 5 jaar geleden is ingevoerd........
Freek. schreef:
Misschien mijn advies van de dag: ga eerst lekker hobbyen en ergens werken.
Ik zeg wel eens (gekscherend, maar niet minder gemeend):
Als je voor jezelf wil beginnen, moet je zo druk zijn met 'beunhazen',
dat je geen tijd meer hebt voor de baas.
Dan nog moeten je klanten ook een reëel tarief willen betalen, i.p.v.
een zwart tarief, want dan wordt hetzelfde werk van jou ineens een stuk duurder.
(Let op: Ik ben geen commercieel talent en daarom ook geen ondernemer)
Het bespaart je in elk geval een hoop ellende als je dta zelf erkent! Petje af!!!
rhbrgn schreef:
Freek. schreef:
Misschien mijn advies van de dag: ga eerst lekker hobbyen en ergens werken.
Ik zeg wel eens (gekscherend, maar niet minder gemeend):
Als je voor jezelf wil beginnen, moet je zo druk zijn met 'beunhazen',
dat je geen tijd meer hebt voor de baas.
Dan nog moeten je klanten ook een reëel tarief willen betalen, i.p.v.
een zwart tarief, want dan wordt hetzelfde werk van jou ineens een stuk duurder.
(Let op: Ik ben geen commercieel talent en daarom ook geen ondernemer)
Mooi gesproken. Dat is precies wat ik nu doen. Werk fulltime voor een baas maar krijg zoveel freelance opdrachten dat ik beter ontslag kan nemen. En dat is precies wat ik ga doen 
allerbelangrijkste, versta ook vooral je vak. Niet om je te benadelen maar er zijn zoveel jongeren die denken wel even een website in elkaar te kunnen knutselen. Maar bij goed webdesign komt enorm veel meer kijken en gaan hele project trajecten aan vooraf met veel terugkoppeling en om de tafel zitten met klanten. Vergis je hierin niet.
Termen als Interactie ontwerp, wireframe, scenarios, brandimago, content behoefte, conceptueel ontwerp, ben je daar mee bekend bijvoorbeeld? Zijn in de webdesign erg belangrijke begrippen en de bedrijven die werkelijk weten waar ze mee bezig zijn gebruiken deze dan ook als zodanig in hun projecten. Je zal deze kennis ook nodig hebben om jezelf in te dekken.
Webdesign blijft een grote verzameling van meerdere disciplines bij elkaar. Het is de smeltkroes van marketing, design, psychologie en programmeren. Het is dus veel meer dan even een beetje met illustrator wat bedenken en het daarna in dreamweaver plempen.
Daarbij, wees erg zorgvuldig met je documentatie en maak templates aan die je kan gebruiken voor terugkoppeling naar je klanten toe. Stippel vaste project trajecten uit en ben transparant met je tarieven.
rainy-taxi schreef:
Termen als Interactie ontwerp, wireframe, scenarios, brandimago, content behoefte, conceptueel ontwerp, ben je daar mee bekend bijvoorbeeld?
Sorry hoor maar brandimago? of bedoel je merk imago of brandimage? Hoop van deze termen zijn echt blabla...of je kan de termen goed verkopen omdat de "klant" geeeeen ideeee heeft waar je het over hebt! Waarom moet ik nu aan een Hidden Sound System denken?
Begrijp me goed hoor, ik heb helemaal niet tegen jou of je manier van werken persoonlijk maar ook de "webdesign" wereld kan wel met wat minder poehoe en poespas.
Poehoe??
Het gaat niet om het jargon maar om wat het betekent. Een website is meer dan de optelsom van inhoud en techniek hoewel veel bedrijven nog steeds 'easy to impress' zijn met stomme dingen als een panoramaview van hun bedrijf, lightbox-plaatjes en een groot logo.
MacMickey schreef:
rainy-taxi schreef:
Termen als Interactie ontwerp, wireframe, scenarios, brandimago, content behoefte, conceptueel ontwerp, ben je daar mee bekend bijvoorbeeld?
Sorry hoor maar brandimago? of bedoel je merk imago of brandimage? Hoop van deze termen zijn echt blabla...of je kan de termen goed verkopen omdat de "klant" geeeeen ideeee heeft waar je het over hebt! Waarom moet ik nu aan een Hidden Sound System denken?
Begrijp me goed hoor, ik heb helemaal niet tegen jou of je manier van werken persoonlijk maar ook de "webdesign" wereld kan wel met wat minder poehoe en poespas.
My bet, idd slordig vertaald van me.
Maar wat deskman zegt, het is idd veel meer dan de optelsom van een beetje design en code kloppen en daar kan je bij sommige bedrijven wel mee wegkomen ja (gebrek aan kennis en visie bij je klant. Vooral de kleinere bedrijven hebben hier last van of juist de hele grote ingekakte bedrijven)
No hard feelings wat je reactie betreft
Maar minder poehoe en poespas ben ik deels voorstander van. Het proces kan gewoon efficienter maar de basis blijft heel belangrijk en is ook precies wat ik hierboven aangeef. We willen nog al eens vergeten wat eigenlijk de doelen van websites zijn. Globaal gesproken:
+Informeren (wikipedia bijvoorbeeld)
+Overtuigen (marketing tool dus, klant tot handelen aansporen)
+Ondersteuning van de dienstverlening (sites van merken vooral)
+In sommige gevallen is het een dienstverlening (denk aan google, marktplaats)
Met deze informatie in gedachte kan het niet anders dan dat je een traject moet doorlopen om iets te creeeren wat optimaal aan de wensen van de klant voldoet maar wat daarbij ook voor hun klanten waardevol is.
Vergeet niet dat websites ten alle tijden dienen om functioneel te zijn en de behoefte van de klanten van je klant te vervullen... Zeker in de begindagen van het web werd dit nogal vergeten maar ook tegenwoordig gaat men te snel uit van de visie van het bedrijf en minder naar de behoeftes van hun klanten.
Gedegen kennis en verplaatsing in de doelgroepen zijn daarom dus belangrijk en juist dat traject slaat men vaak over.
Als we een groot webdesign bureau in de arm nemen dan betaal je daar ook veel voor. Kleine bureaus (en vooral de wat meer "amateuristische" bureaus (sorry dat ik het woord in de arm neem, no hard feelings of offence, maar bij gebrek aan betere term)) zijn wat goedkoper maar doorlopen ook een kleiner traject.
Zal niet zeggen dat de eindproducten anders zijn maar het gaat vooral om het traject er naar toe. De klant is daar misschien niet in geinterreseerd maar het geeft wel de kwaliteit aan van je bedrijf. Het is het verschil tussen daadwerkelijk bewust bezig zijn met wat je doet, of gewoon wat aanmodderen op goed geluk (zonder dat je er erg in hebt).
Dat maakt het verschil in kwaliteit en kan je in deze branche ook een goede naam geven of niet.
Hij is trouwens ook al eerder aangehaald ergens in deze topic. De kwaliteit van je bedrijf is niet de kwaliteit van je beste hoogstandjes maar juist van het gemiddelde van alles (en dat ligt een stuk lager dan de kwaliteit van dat hoogstandje)
Maar goed... We dwalen een beetje af zo...
Alle lange epistels met goede bedoelingen hierboven?
Zoals ieder bureau de klanten heeft die het verdiend ben je ook wat je maakt.
De wereldwijde communicatiemarkt is groot genoeg. Er is voor iedereen wel een boterhammetje te smeren.
ChuckNance schreef:
Alle lange epistels met goede bedoelingen hierboven?
uiteraard 
Laatst bewerkt door rainy-taxi (23-01-2008 18:03)
Ik kwam hier een interessant artikel tegen:
Terugblik eigen bedrijf starten: tips en ervaringen
http://blog.merge.nl/2008/01/23/tips-er … f-starten/