MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 04-11-2008 20:30

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

AppleCare

Ik heb hier een offerte liggen voor een nieuwe MacPro. Ben er heel gelukkig mee, maar er staat ook Apple Care bij voor Euro 229,- ex BTW.
Wie heeft ervaring met AppleCare.
Dit is geloof ik m'n 4e of 5e Mac die ik nieuw aan ga schaffen en ik heb nog nooit problemen gehad. Is het verstandig de garantie uit te breiden met AppleCare of is de standaard garantie voldoende. Via allerlei topics heb ik al gezien dat je in principe minimaal 2 jaar garantie hebt in Europa en in Nederland zelfs waarschijnlijk langer, afhankelijk van wat je normaal van een product kwa levensduur kan/mag verwachten.
Maar zijn er leden die ervaring met AppleCare hebben met een defect na het eerste jaar.
Want ik vind het nogal een dure aangelegenheid.
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Jim Moor voor lekkere culinaire foto's.
Kijk voor tips over digitale fotografie ook eens op: http://jimsdigitalelog.blogspot.com

#2 04-11-2008 20:59

midq
@ Haarlem
Website

Re: AppleCare

De 3 jaar geldt niet alleen als extra garantie, maar ook als telefonische ondersteuning. Dus wanneer je tegen een probleem aanloopt kun je gewoon even een belletje doen. Ik weet niet of je er ook nog een cinemadisplay bij hebt. Zo ja dan heeft die ook direct 3 jaar garantie. Op zich vindt ik het zeker op zo'n bedrag (een goed uitgeruste mac pro kost een bak geld) de investering waard.

Wat daarnaast nog een probleem is, is dat apple buiten het jaar garantie (het 2e jaar dus) heel erg moeilijk is. Volgens de Europese wetgeving moet je namelijk bewijzen dat het mankement door een productiefout komt en dus niet door eigen gebruik. Applecare bespaart dus een hoop gezeur en je weet zeker dat je drie jaar lang met alle problemen ergens terecht kunt. Zeker als de machine bedrijfsmatig gebruikt gaat worden is dat wel een voordeel lijkt mij.

#3 04-11-2008 21:06

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

AppleCare is een stuk zekerheid wat je koopt. De service die je krijgt in het eerste jaar van je garantie trek je op die manier door met 2 jaar. In de praktijk betekend dat dat Apple niet van jou verlangt dat jij bewijst dat een euvel de oorzaak is van foutjes in de hardware. Dat hoef je in het 1e jaar niet, in de jaren erop wel. Tenzij je dus AppleCare hebt.

Voor zover ik weet zijn er in Europa maar 2 landen waar het wettelijk is toegestaan om 2 jaar garantie te geven op computers. Nederland hoort daar niet bij. De wettelijke garantie in Nederland is zelfs 'maar' een half jaar. Wel is er een consumentenrichtlijn (en daar hoor je iedereen over) maar die heeft wettelijk gezien weinig om handen. Je kan als consument je hier dan ook slecht op beroepen wanneer je Mac het begeeft 4 maanden na de garantie. En volgens mij is het ook zo dat je zelfs binnen deze consumentenrichtlijn alsnog na 1 jaar moet kunnen bewijzen dat een euvel de schuld is van een defect dat al aanwezig was toen je 'm kocht.

Voor een machine als de Mac Pro lijkt het me zeker verstandig. Zeker omdat je lang met deze machine wil doen en reparaties bij een Mac buiten de garantie erg duur zijn. Het is wellicht handig om te weten dat je AppleCare niet meteen hoeft aan te schaffen. Dit kan gewoon binnen je garantie. Dus als dit bedrag nou te hoog is op de totale factuur laat 'm dan eraf en koop later wanneer je meer financiele armslag hebt. Vergeet het echter niet.
Een Mac zit goed in elkaar. De build quality is erg goed vergeleken met andere merken. Maar het zijn en blijven machines waar veel elektronica in zit en dat kan kapot gaan. Dat kan na een maand, dat kan ook na een jaar. En die AppleCare heb je er al uit wanneer je een SuperDrive moet laten vervangen (om even een indruk te geven van de reparatiekosten aan een Mac).

Dus: AppleCare is een zekerheid. Als dit nu voor jou te duur is dan koop je het later. Zolang je het pakket maar activeert binnen het 1e jaar na aankoop.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 04-11-2008 21:27

pixelmarket
@ Den Haag
Website

Mag ik hier stilletjes op in haken met een vraag.
Ik heb vorig jaar kerst een Cinema Display 30inch van de studio
waarvoor ik werk gekregen. Een erg leuk kerst kado, maar zou hier
toch ook wel Apple Care op willen kopen. Maar ik heb dus geen bon
oid en omdat het scherm via een "barker deal" is gekocht is er ook
geen bon.

Is het wel mogelijk om Apple Care op het scherm te kopen.
Kan je dit gewoon op je serie nummer registreren en gaat Apple niet
moeilijk doen als er een probleem is.

(Excuses voor het inhaken)

Kitchen Pilot Conceptual Design | Graphic Design | Web Solutions
IS THIS CHICKEN ? Your shirtshop online. Where you decide what we will print.

#5 04-11-2008 21:43

Chuck
Ex-Crew

Integrale teksten van de website http://www.consuwijzer.nl

Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet ook zonder extra garantie recht op een goed product. Is het product niet goed? Dan moet de verkoper zorgen voor een reparatie of een nieuw product. Het is dus meestal niet nodig om extra garantie te kopen.

Wat zijn de voordelen van extra garantie bijkopen?
Soms is het wel handig om extra garantie te kopen. Dat is zo als u meer krijgt dan uw rechten uit de wet. U hebt dan bijvoorbeeld recht op een nieuw product als de oude na vier jaar kapot gaat en niet meer te repareren is. Hebt u geen extra garantie? Dan kan de verkoper na vier jaar zeggen dat hij u niet gratis een nieuw product wil geven. U hebt dan wel het recht om geld terug te vragen, maar u kunt niet alles terugvragen na vier jaar. Soms is het dus voordeliger om extra garantie te kopen. Dan krijgt u namelijk gratis een nieuw product. Lees de voorwaarden voordat u extra garantie koopt. Dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

Een ander voordeel is dat de verkoper moet bewijzen hoe het product kapot is gegaan. U hoeft dat dus niet zelf te doen. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u het wel zelf bewijzen. Met extra garantie hoeft dit dus niet.

Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Jammer, frustrerend, schandalig dat 99,9% van het winkelpersoneel echt geen fluit begrijpt van deze wettelijk vastgelegde rechten van de consument. Nu wordt vaak op eigen onwetendheid de consument de winkel uitgebluft.

@Pixelmarket. het is 'barter deal'. Je kunt toch gewoon een kopie van de factuur vragen? Anders even met Apple bellen?

#6 04-11-2008 21:50

trabant
@ Luilekkerland

@ pixelmarket: Serienummer moet genoeg zijn om de aanschafdatum vast te stellen. De service is apparaatgebonden, niet klantgebonden.

Ervaring met ACPP:
Kort voor het einde van het verlopen van het AppleCare Protection Plan van mijn iMac G4 ben ik met uitgeprinte foutmeldingen aangaande de superdrive naar mijn APR/ASP gegaan. Werd meteen zonder verdere vragen snel en naar mijn volle vetredenheid afgehandeld. De Superdrive werd verruild voor een indentieke, tot de (verouderde) firmware aan toe. Zonder ACPP had ik waarschijnlijk wel een modernere erin gezet, als die paste.

geen gezeikgarantie:
Het grote voordeel van ACPP is dat -zoals Beer al opmerkt- je binnen die verlengde garantieperiode geen gezeik hebt, want de ASP kan de reparatiekosten meteen bij Apple declareren. Zonder ACPP moeten ze die kosten ergens anders vandaan halen, is er gesteggel over bewijslast en consumentenrecht, en met de relatief kleine winstmarges die Apple de wederverkopers op de computers gunt, is daar weinig tot geen ruimte voor coulance. Dit schijnt ook tussen de dealers en Apple al jaren een 'communicatiethema' te zijn. (Jen, Beer: correct me if I'm wrong!)

Eigenlijk zou je moeten kunnen uitvissen wat het vervangen (incl arbeidsloon) van het duurste onderdeel kost en dat bedrag afwegen tegen de kosten van de ACPP. Er is hier een draadje vol gebruikersleed met een MacMini die ook na diverse reparaties maar niet wilde.

ACPP en ACPL
AppleCare is er in twee soorten: Het volledige ACPP dat je hier gewoon kunt bijkopen en het veel goedkopere ACP&L (Parts & Labour) Het grote verschil is dat ACP&L
-geen drie jaar telefonische horlinesupport (ook niet geheel gratis) heeft 
-geen Collect&Return: je moet de machine dus zelf ergens binnenbrengen
- geen TechTool deLuxe-diagnose DVD meegeleverd. (TechTool Pro is ook zo te koop vanaf $25,-)
Niettemin zijn er heel wat Mac-kopers die heel goed zonder genoemde diensten kunnen.

Nou schijnt de enige manier om in Europa op een machine ACP&L te kunnen krijgen een groot onderhoudscontract te zijn òf de machine telefonisch bij Apple bestellen en er stug naar blijven vragen en anders dreigen dat je zonder ACP&L liever naar een APR in de regio gaat. Bijna niemand weet dat het bestaat, dus kopen ze met hetzelfde gemak het dubbel zo dure ACPP. Apple is een commercieel bedrijf, dat je echt niet wijzer gaat maken dan nodig. Dus doe even lastig en vraag naar ACP&L.

Bottom Line:
Wanneer je de verlengde garantie zakelijk kunt wegboeken, zou ik er niet te lang over piekeren en deze geen gezeurgarantie gewoon bijkopen. Koop je de machine privé, dan heb je een jaar de tijd om te overwegen, maar zet dan wel een herinnering in je iCal.

7. November – Tag der Oktoberrevolution

#7 04-11-2008 22:24

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Wel is er een consumentenrichtlijn (en daar hoor je iedereen over) maar die heeft wettelijk gezien weinig om handen.

Niet waar, dit is een Europese richtlijn en dat is hetzelfde als een wet, alleen europese wetten bestaat niet omdat er geen europese wet bestaat, daarvoor zijn de bindende europese richtlijnen. Justhan correct me if i'm wrong.

Als je bij apple na 1 jaar problemen hebt en een advocaat een brief laat sturen krijg je gewoon je garantie, hebben al meerdere collega's van mij gedaan (via een rechtswinkel) en allemaal gewoon garantie gehad, dit zou apple ook niet doen als ze niet gewoon zouden weten dat ze fout zitten. Het is alleen heel simpel, 90% van de consumenten koopt garantie bij, (fijn extra inkomsten) of koopt een nieuwe mac (ook fijn voor de omzet).

Ik heb het bij mijn iMac wel gedaan, maar dan via ebay, gewoon omdat ik geen zin heb in gezeik via een rechtswinkel. en via ebay is het een stuk goedkoper

#8 04-11-2008 22:29

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Handigste voor de consument is om bij dit soort zaken direct met Apple contact op te nemen. Ze zijn bij Apple zeker niet altijd erg star met dit soort zaken. Apple kan dan besluiten (buiten de dealer om) om een reparatie wél onder garantie te laten vallen. Je kan dan gewoon met je machine naar de dichtsbijzijnde APR om 'm te laten maken.

#9 04-11-2008 22:31

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Handigste voor de consument is om bij dit soort zaken direct met Apple contact op te nemen. Ze zijn bij Apple zeker niet altijd erg star met dit soort zaken. Apple kan dan besluiten (buiten de dealer om) om een reparatie wél onder garantie te laten vallen. Je kan dan gewoon met je machine naar de dichtsbijzijnde APR om 'm te laten maken.

Ja, dit is een reden waarom ik eigenlijk alleen maar bij de Applestore koop. Maar officieel gezien heb jij een koop contract met de plek waar jij je computer gekocht hebt, die moet zich houden aan de richtlijnen en apple heeft daar niets mee te maken, behalve dat apple tegenover de verkoper ook verplichtingen heeft wat garantie betreft.

#10 04-11-2008 22:34

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Klopt, en in het geval van de online AppleStore is Apple niet alleen fabrikant maar ook leverancier. Toch zal je ook bij Apple bij een euvel buiten de garantie flink moeite moeten doen om de reparatie kosteloos uitgevoerd zien te krijgen. Ze geven zeker niet altijd meteen toe (wat wel eens wordt beweerd).

#11 04-11-2008 22:47

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Ze geven zeker niet altijd meteen toe (wat wel eens wordt beweerd).

Sja, bij de rechtswinkel kennen ze de situatie van apple en schijnen ze regelmatig een standaardbrief te sturen wat genoeg is voor actie.

#12 04-11-2008 23:55

Chuck
Ex-Crew

Je kunt vandaag de dag niet zonder rechtsbijstandverzekering.
Kost je, als consument, ergens tussen 100 en 250 EURO per jaar. Zo'n verzekering voor rechtshulp maakt de onderhandeling met alle partijen die onder hun verplichtingen uit willen komen stukken soepeler.

#13 05-11-2008 00:33

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacBeer schreef:

Wel is er een consumentenrichtlijn (en daar hoor je iedereen over) maar die heeft wettelijk gezien weinig om handen.

Integendeel, de wet op de consumentenkoop geeft de consument juist een heel goede bescherming. De verplichtingen van de verkoper worden uitgebreid en in hele duidelijke bewoordingen aangegeven. Ook wordt er precies aangegeven wat  een koper mag eisen als een produkt niet aan de redelijke verwachtingen of uitspraken van de verkoper of reclameuitingen van de fabrikant voldoet: reparatie, vervanging (en binnen welke termijn), ontbinding van de koop en zelfs schadevergoeding als het allemaal te lang gaat duren.

Het enige waar je over zou kunnen discussiëren is de vraag wat een "redelijke verwachting" is, maar dat een computer meer dan een jaar mee moet gaan lijkt me algemeen aanvaard.

MacBeer schreef:

Je kan als consument je hier dan ook slecht op beroepen wanneer je Mac het begeeft 4 maanden na de garantie.

Daar kun je je prima op beroepen, dat is ook precies waar de wet voor bedoeld is. De fabrieksgarantie is in de meeste gevallen niet toereikend. (behalve bij je Hästens bed)
Ik heb zelf meerdere malen, met referentie naar de wet op de consumentenkoop, een reparatie/vervanging weten te krijgen aan een Apple product nadat de garantie verlopen was. (IBook scherm vervangen, iBook adapter vervangen, iPod 2x vervangen, voeding G5 2x vervangen. (die G5 voeding was onder een extended repair program en het was geen consumentenkoop dus dat telt eigenlijk niet) Het is nooit voorgekomen dat het niet gelukt is.

MacBeer schreef:

En volgens mij is het ook zo dat je zelfs binnen deze consumentenrichtlijn alsnog na 1 jaar moet kunnen bewijzen dat een euvel de schuld is van een defect dat al aanwezig was toen je 'm kocht..

Het ligt iets genuanceerder. Je hoeft het niet zozeer te "bewijzen", het is alleen zo dat als je duurzame consumentenproduct (televisie, bankstel, gasfornuis,) binnen een half jaar een defect heeft dat in dat geval automatisch verondersteld wordt veroorzaakt te zijn door een fout die al aanwezig was toen je het produkt kocht.

Veder is het tegenwoordig niet meer zo moeilijk aan te tonen dat een bepaald probleem het gevolg is van een fabrikagefout als de internets vol staan met krasjes, scheurtjes, loslatende verf, witte vlekken, strepen of magenta gloed op displays, ontploffende voedingen, gescheurde snoertjes aan adapters etc.

Wat allemaal niet wil zegen dat Applecare in bepaalde gevallen handig kan zijn, zeker voor zakelijke aankopen die niet zo'n goede wettelijke bescherming genieten.

[edit] klein foutje

Laatst bewerkt door EagerBob (05-11-2008 00:36)

#14 05-11-2008 00:43

pixelmarket
@ Den Haag
Website

@ Trabant en Chuck, onwijs bedankt, ik ga nog even apple bellen of zij een factuur
kunnen opsturen, kan ik het gelijk nog een keer navragen. Maar mijn Apple Care is besteld.

#15 05-11-2008 00:54

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

pixelmarket schreef:

@ Trabant en Chuck, onwijs bedankt, ik ga nog even apple bellen of zij een factuur
kunnen opsturen, kan ik het gelijk nog een keer navragen. Maar mijn Apple Care is besteld.

je hebt nieteens een factuur nodig, je moet checken of je nog in je eerste jaar zit en zo ja, koop dan via ebay een applecare nummer, dan is het een stuk goedkoper.

klik 1 & klik 2

#16 05-11-2008 08:50

Dicespark
@ Eindhoven
Website

Wow bedankt HSL,
dat is inderdaad niet veel voor apple care.
Heeft iemand al ervaring met applecare via ebay? Lijkt me niet onverstandig voor mn Cinema Display...

of kan ik straks bij mn nieuwe MBP gelijk een Applecare inc display aanschaffen. Ik herinner me iets van 'de display en macbook pro moeten dan op dezelfde bon staan'. Misschien appel een keer bellen.

** The Royal Institute **
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy
* personal creative design portfolio *
* Twitter *

#17 05-11-2008 09:12

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik heb het voor mijn iMac gedaan, je krijgt gewoon een code opgestuurd via de mail en die vul je in op de applecare registratie pagina van apple, en dan ben je klaar.

:-)

Dicespark schreef:

of kan ik straks bij mn nieuwe MBP gelijk een Applecare inc display aanschaffen. Ik herinner me iets van 'de display en macbook pro moeten dan op dezelfde bon staan'. Misschien appel een keer bellen.

Volgens mij alleen als je tegelijk koopt inderdaad.

#18 05-11-2008 09:20

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

OK, allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik begreep al veel voor ik de vraag stelde, maar nu heb ik er nog meer zicht op. Ik ga de MacPro zeker bestellen, maar laat AppleCare van de offerte strepen en ga dus via eBay een juiste (voor MacPro) AppleCare kopen. Dat scheelt inderdaad heel veel geld en blijkbaar werkt dat dus, zoals HSL dat diverse keren in dit draadje meldt. Maar zeker is dus dat ik het wel ga aanschaffen, beter voor de nachtrust e.d., hoewel ik dus al jaren zonder extra garantie, tot volle tevredenheid met Mac werk. Niet alleen een Mac computer, maar ook allerlei andere zaken, iPod, Apple TV, iMac enz, enz. en gelukkig altijd zonder enkel probleem. (maar eens moet de eerste keer zijn, nietwaar en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn)

Kijk voor tips over digitale fotografie ook eens op: http://jimsdigitalelog.blogspot.com

#19 05-11-2008 11:17

pixelmarket
@ Den Haag
Website

@HSL, Super thanks, ik heb garantie tot 5 december, dus dat moet nog lukken. Ik had al zitten kijken op Ebay, hoe kan het dat
het zoveel goedkoper is daar, groot inkopen ?

Hier een heel groot topic bij Tweakers over AppleCare op Ebay kopen, even uit me hoofd kwam de
gebruiker Mac-Pro goed uit de verf, maar lees het zelf even door.

Tweaker - Apple Care

Laatst bewerkt door pixelmarket (05-11-2008 11:28)

#20 06-11-2008 19:41

pixelmarket
@ Den Haag
Website

Vandaag deze besteld. Ze mailen dan de registratie code naar je toe, want het doosje kan dan mooi in Amerika blijven. Ik hou jullie op de hoogte.

@Jimfot, ik zie dat je ook in Rijswijk woont, oud rijswijk?

#21 13-11-2008 20:29

pixelmarket
@ Den Haag
Website

Ik zou jullie nog even op de hoogte houden.
Apple Care is inmiddels geactiveerd en werkt perfect,
teminste tot 04-12-2010 garantie op mijn cinema display.

Dus voor zo'n 50% korting een Apple Care via Ebay gekocht
en gaan als een zonnetje.

#22 17-11-2008 16:53

jimfot
@ Rijswijk (Z-H)
Website

Hier hetzelfde, via de de tip van HSL uiteindelijk op eBay een licentie gekocht voor $ 105,- (=ca. 83,- Euro!!!) Dat scheelt nogal even en nu heb ik dus AppleCare t/m november 2011, heb net de bevestiging binnen. Hartstikke bedankt voor alle reacties en de juiste tip van HSL.

#23 14-01-2011 11:49

Roesch
@ Amsterdam

Bij een aanbieder van iMac Apple Care op Ebay lees het het volgende:

In early October apple has changed their policies regarding applecare, No longer can you register applecare with simply a code that everyone is selling on eBay.  You must have either a proof of purchase from an authorized apple re-seller (who apple does not allow to sell on eBay) or the serial number on the outside of the sealed box as proof of purchase.

Upon payment, I can immediately, if necessary  e-mail you everything needed to register including  the serial number from the outside of the box along with the Applecare enrollment number.  I must still ship you the box so you have it as proof of purchase should apple ever ask for it.

Klopt dat verhaal? Iemand met recente ervaring?
En als ik gebruik maak van Apple Care, willen ze dan dat ik het doosje meestuur met de machine of moet ik via mijn iSight het doosje laten zien op de chat?

Is toch bijna niet te controleren...

#24 14-01-2011 13:06

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

http://www.google.nl/search?client=oper … care+fraud

geen doos= lege dop

Je kan via Ebay erg makkelijk opgelicht worden. En dat gebeurt steeds vaker. Je komt er pas achter dat je genaaid bent als je een probleem hebt en Apple je om de factuur of de doos gaat vragen.

Als je graag wil gokken, gok dan lekker dat de boel wel heel blijft.

#25 14-01-2011 13:28

Roesch
@ Amsterdam

duidelijk, merci.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB