MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-08-2006 17:00

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Het grote verschil tussen Photoshop en Illustrator

Regelmatig komen er vragen van mensen hoe ze bepaalde dingen in Photoshop moeten maken. Met name het fabriceren van logo's, teksten en/of lijnwerk. Vaak bekruipt mij dan het idee dat er vanaf het begin met het verkeerde programma gestart wordt of er niet goed naar de uiteindelijke "bestemming" wordt gekeken.

Om het vrij simpel te stellen: Photoshop is een pixelbewerkingsprogramma en Illustrator een vectorbewerkingsprogramma.
Bedenk goed waar je iets voor nodig hebt. Je kan prima een logo ontwerpen en maken in Photoshop maar als het uiteindelijk gedrukt moet worden verdient het de voorkeur om het logo in Illustrator te maken. Omdat een vectorbestand namelijk oneindig vergroot en verkleind kan worden zonder kwaliteitsverlies. Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is een Illustrator bestand importeren in Photoshop, je vectorbestand wordt dan wel omgezet naar pixels maar dat geeft niet als je de uiting bijvoorbeeld online gaat gebruiken.

Ezelsbruggetje: Photoshop voor photo's en ILLustrator voor logo's...

Noot voor de pro's: aanvulling/correctie's?

Laatst bewerkt door macmickey (27-08-2006 18:04)

#2 18-09-2006 14:41

forum romanum
Pro
@ home/work

Re: Het grote verschil tussen Photoshop en Illustrator

MacMickey schreef:

Om het vrij simpel te stellen: Photoshop is een pixelbewerkingsprogramma en Illustrator een vectorbewerkingsprogramma.

Ezelsbruggetje: Photoshop voor photo's en ILLustrator voor logo's...

Noot voor de pro's: aanvulling/correctie's?

ehhhh: ik dacht dit een pro-forum was...
Nodig om verschil tussen twee van de belangrijkste programma's uitleggen?
wassat

Laatst bewerkt door forum romanum (18-09-2006 14:42)

#3 18-09-2006 14:48

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ja, daarom staat dit topic dus ook niet in het Pro gedeelte.
Dit is nou typisch iets waar mensen (en dan bedoel ik de goedwillende amateurs/pro's) te snel in een bepaald pakket springen en dan iets anders over het hoofd zien.
Je zal de Pro's die teksten aanleveren in Photoshop trouwens de kost moeten geven....jij liever dan ik...tongue

#4 18-09-2006 16:13

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Ik dacht ook dat de eerste intentie een forum voor creatieve, professionele pro's was. Lijkt het me inderdaad overbodig om zo'n basaal element als het verschil tussen de Adobe programma's uit te leggen.

Ach ja...cool

MiveCommunications - for an open world

#5 18-09-2006 16:31

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Het forum is voor de 'pro' en de 'prosumer'. En eerlijk gezegd... je moest eens weten hoeveel mensen die zichzelf tot de pro-groep rekenen daar toch nog moeite mee hebben!
Op de akademie waar ik studeerde maakten studenten folders ook in Photoshop op... 'Ja want Quark X-Press is zo moeilijk...: neutral

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#6 18-09-2006 16:34

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Oke duidelijk. Wist niet dat dit zelfs onder pro's nog zo verwarrend was.

#7 18-09-2006 17:00

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Onder pro's zou het niet verwarrend mogen zijn... basiskennis. Maar ik schrok met op de akademie echt kapot. Het ging over mensen uit het examenjaar... die gaan aanleveren bij drukkerijen!
Maar de pro-sumer heeft hier niet direct weet van, daarom dit draadje.

#8 18-09-2006 17:09

Gmid
Pro
@ Veenendaal
Website

Dat is toch wel erg verbazend.

MacMickey, je vraagt om aanvullingen of correcties op je artikel.

Wat mijns inziens ook belangrijk is om te vermelden, het verschil tussen InDesign en Illustrator. Mijn ervaring is dat onder beginnende users, vaak illustrator gebruikt wordt om een flyer aan te leveren. Voor elke pagina een apart illustrator bestand. Voor de iets ervaring gebruikers is wel duidelijk dat InDesign een  echt DTP programma is, gelijkstaand, of zelfs beter dan Quark Xpress, en zal dit programma ook voor deze doeleinden gebruiken. Maar ondertussen heeft Indesign zo ontzettend veel functies en opmaak mogelijkheden dat de basis illustrator handeling ook in Indesign uitgevoerd kunnen worden. Wat overigens ook weer nadelen heeft.

Kortom, misschien iets om ook een stukje over te plaatsen. De verschillen tussen Photoshop, Illustrator en InDesign. Ook om aan te geven hoe deze software elkaar perfect aanvult.

#9 18-09-2006 17:14

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik snap wat je bedoelt. om het echter even gescheiden te houden heb ik ervoor gekozen om Photoshop en illustrator even te belichten. Er zijn nl ook nog horde's mensen die een opmaak van visitekaartje, brochures of wat dan ook in Illustrator maken.

InDesign is wat dat betreft (hoe vreemd het ook klinkt) een vreemde eend in de bijt. In InDesign plaatst je eigenlijk de content van PS en Illustrator omdat het een opmaakprogramma is. Ik vind dat je dat ook zo moet houden, alle gadgets en functies ten spijt..

Het is misschien wel een leuk om een discussie te starten met daarin de vraag in hoeverre men nog gebruikt maakt van afzonderlijke programma's of dat er steeds meer en meer met 1 app gewerkt wordt?

Doe je best....wink

#10 18-09-2006 17:35

McJohn
Pro
@ België

Nou, in principe is het verschil tussen Illustrator en Photoshop wel duidelijk bij de meeste gebruikers!  Je kan perfect een ontwerp maken in Illustrator als in Photoshop. Alles heeft te maken met WAT je net wil gaan maken!  Als je ontwerp héél véél tekstopmaak gaat gaan bevatten,..dan zou je het best voor Indesign en/of XPress gaan kiezen!

Zoals je misschien wel weet worden heel wat functies van Photoshop en dergelijke gemixed in andere programma's!  Vectorieel tekenen komt overgewaaid vanuit Illustrator naar Photoshop en Indesign.
Véél programma's nemen dus functies over van andere programma's, zij het wel minder uitgewerkt!

Mijn moto is echter wel: gebruik het programma waarvoor het gemaakt is!  Dwz:
- Tekstopmaak: Indesign ,QuarkXPress
- Photo-editing en véél effecten ontwerp: Photoshop
- Illustratief ontwerp: Illustrator

Indesign en consoorten aanzie ik als de verzamelbak die dient om te puzzelen.
Photoshop en Illustrator zijn dan weer de tools waarmee je de puzzelstukjes aanmaakt.

In principe is een eps gemaakt in Illustrator als in Indesign even goed,... er is niks op aan te merken.
Alles hangt voor een groot stuk af wat het bedrijf van werkwijze gebruikt en wat je zelf het makkelijkste vind.

#11 18-09-2006 17:41

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

McJohn schreef:

In principe is een eps gemaakt in Illustrator als in Indesign even goed,... er is niks op aan te merken.
Alles hangt voor een groot stuk af wat het bedrijf van werkwijze gebruikt en wat je zelf het makkelijkste vind.

Nog een discussie puntje...eps is verleden tijd...Zie hier....

#12 18-09-2006 17:54

McJohn
Pro
@ België

Nu ja,..voorbijgestreefd,....het is inderdaad verouderd! Ik gaf het enkel als voorbeeldje aan. Toch wordt het nog héél erg veel  gebruikt.  Niet iedereen heeft het laatste MacOS met de laatste CS in hun bezit!  Je zou trouwens nog aardig opkijken hoeveel grafici er nog met OS9 aardig uit de voeten kunnen!  OK,..het is een handicap hoor,... het is voor een stukje makkelijker geworden nu dat je gewone native werkfiles in een Indesign kan invoegen,...: .ai, .psd,.. ect ect,...  dat bewijst nog maar es dat alle software méér en méér op elkaar wordt  afgestemd!  Op het vlak van transparantie ga ik volledig mee akkoord dat dit vaak een struikelblok is en eps niet altijd het ideale formaat is!

Het is wel zo dat als ik een logo moet  doorsturen naar een klant van ons, ze altijd een .eps vragen,....
Ik persoonlijk vraag altijd de .ai,... om inderdaad de genoemde redenen in die andere post!

Nu weer ff ontopic:
Eén van de mooiste bewijzen trouwens dat Photoshop en Illustrator naar elkaar toegroeien: smart objects aka slimme objecten!  Deze functie vind ik ronduit geniaal!

#13 18-09-2006 19:38

iPeter
@ Groene hart

Maar, dan is PS toch eigenlijk bedoeld voor het visuele werk?

You fool!

#14 18-09-2006 19:42

McJohn
Pro
@ België

Hoe bedoel je?  Ieder grafisch pakket is toch visueel werk?

#15 18-09-2006 19:47

iPeter
@ Groene hart

Dat hoeft niet, als het drukwerk e.d is..

Of begrijp ik het nu niet?

You fool!

#16 18-09-2006 20:04

McJohn
Pro
@ België

Nou, ik zou bv nooit een logo tekenen in Indesign,..lijkt me redelijk onlogisch.  Visuele elementen zou ik dan inderdaad in een Photoshop en Illustrator gaan maken, naargelang wat je wil gaan maken. Een logo ontwerpen gebeurt nog altijd het best in Illustrator omdat je er dan alle kanten mee uitkan!  Effecten worden meegeschaald,..terwijl je in PS nog altijd met een resolutie zit waarmee je moet rekening houden!

Indesign, QuarkXPress en wijlen PageMaker zijn allemaal "zetprogramma's",..een soort van samenvoegingspakket van extern gemaakte visuele elementen!  Alhoewel,...met Indesign kun je ook meer dan gewoon teksten in tekstkaders laten lopen,...als je begrijpt wat ik bedoel!

Photoshop kan je voor héél wat dingen gaan gebruiken:  je kan er uiteraard foto's mee gaan bewerken,..je kan je eigen beelden gaan creeëren, je kan interfaces maken voor websites en later via ImageReady gaan bewerken,... enzovoorts.  Met Illustrator kan je ook wel bepaalde dingen die Photoshop kan,...maar ik zie je nog geen foto en dergelijke bewerken met Illustrator.  Met een zaag ga je toch ook spijker uit de muur halen,....daar komt het op neer,...

Ik begrijp echter je zin niet "als het drukwerk is",....verklaar es nader,...misschien begrijp ik het wel niet! smile
Drukwerk voorbereiden is naar mijn inzicht toch puur visueel werken,...

#17 18-09-2006 20:19

iPeter
@ Groene hart

Je weet wat ik bedoel tongue Ik leg het verkeerd voor denk ik tongue Je gaat eerder met Illustrator iets maken dat afgedrukt moet worden, doordat de resolutie dan goed blijft.

You fool!

#18 18-09-2006 20:28

Chuck
Ex-Crew

Photoshop is met name voor beeld en beeldmanipulatie. Met resolutie in de vorm van pixels, beeldpunten.
Illustrator is er voor resolutievrij op vectoren gebaseerd werk, logo's teksten...
In InDesign kun je dat vervolgens samenvoegen tot één opmaak.

#19 18-09-2006 20:32

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

MacMickey schreef:

Je kan prima een logo ontwerpen en maken in Photoshop maar als het uiteindelijk gedrukt moet worden verdient het de voorkeur om het logo in Illustrator te maken. Omdat een vectorbestand namelijk oneindig vergroot en verkleind kan worden zonder kwaliteitsverlies. Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is een Illustrator bestand importeren in Photoshop, je vectorbestand wordt dan wel omgezet naar pixels maar dat geeft niet als je de uiting bijvoorbeeld online gaat gebruiken.

En dan zijn we weer terug bij af...lol

FF serieus, door de Smart object toevoeging in PS kan je heel mooi met ai bestanden in PS werken. Op het moment echter dat het verder verwerkt moet worden zal je en de .psd file en de .ai moeten leveren om hetzelfde effect te kunnen behouden. Anders moet je nl je smart object gaan rasteren en zit je weer "vast" aan die bepaalde grootte en resolutie.

Adobe doet goed haar best om het de gebruiker zoveel mogelijk naar de zin te maken maar bedenk wel dat je zelf de juiste invulling eraan moet geven. het is niet zo van gooi maar in PS, Illustrator en/of InDesign en het is ok!!

#20 18-09-2006 20:42

McJohn
Pro
@ België

@ iPeter: ...Ja,...en nee.  Echt,..ALLES hangt af wat je wil doen!  Naarmate de ervaring  in de sector evolueert en naarmate je persoonlijke ervaring opdoet ga je merken van: dit doe ik beter in softwarepakket A,..en dat doe ik beter in softwarepakket B,..en dan nog kan je je mening later bijschaven door dingen die je bijleert op je weg van ervaring.

Je kan onmogelijk alles vectorieel gaan maken als je met foto's begint te werken.

Om het je uit te leggen ga ik eventjes een situatie schetsen voor je:
Je krijgt opdracht om een flyer, menukaart en visitekaartjes te maken voor een restaurant.
Het is een nieuw restaurant en de uitbater heeft nog geen logo.

Een mooi logo is héél vaak het begin van een goeie lay-out. Je hebt nu enkele keuzes in welk pakket je het zal maken: Optie A: Photoshop:  Je maakt je logo 10x10 cm op 300 ppi,...ok ziet er netjes uit,...maar 2 maand later vraagt diezelfde baas van "Ik wil mijn logo héél groot op een baanaffiche om klanten te lokken",.... Ai,..probleem -> je logo is maar 10x10 cm,...en die baanaffiche is waarschijnlijk 200x200 cm,....maw,...de pixels worden ENORM zichtbaar,... je mag dus opnieuw beginnen.

Optie B: Je maakt het in llustrator:  Je maakt je logo 10x10 cm,....voor de 200x200 cm versie hoef je maar te schalen,...de kwaliteit blijft idem gelijk,...want alles is vectorieel (wiskundig met x en y)
Resolutie hoef je je in principe niet druk om te maken.

Je logo is dus bruikbaar op je flyer, je menukaart, je visitekaartjes ect ect,....wat je maar wilt!
Zelfs uisnijden in vinylsticker om op de achterruit van je wagen te kleven vormt geen enkel probleem.

Wanneer je overgaat tot het plaatsen van de tekst KAN je dat in Illustrator doen,....maar dit kan je dan bv in Indesign oplossen. Indesign biedt véél meer lay-out mogelijkheden op gebied van tekstlay-out dan bv Illustrator.  Je letterttekens zijn in principe ook vectorieel gemaakt want je kan ze al dan niet omzetten naar outline (net als in Illustrator), dus in theorie is resolutie geen probleem!

Je wilt foto's plaatsen in je menukaart -> aha,...een foto  -> foto's bestaan uit pixels -> pixels betekenen resolutie -> Photoshop is je programma om je foto's te gaan optimaliseren.

Je foto's zijn klaar,...je brengt ze in Indesign,..samen met je tekst,...en zo begin je te ontwerpen en bouw je de lay-out op!

Zo zie je maar,...de ene situatie is de andere niet!  Je moet als vormgever altijd redeneren van:
a) wat moet ik maken, wat wordt van me verwacht, wat is het doel,...
b) welke middelen heb ik om het te maken
c) welk middel is in mijn situatie het handigst voor nu en voor de toekomst

Zo! smile

Laatst bewerkt door McJohn (18-09-2006 20:44)

#21 18-09-2006 20:48

iPeter
@ Groene hart

ChuckNance schreef:

Photoshop is met name voor beeld en beeldmanipulatie. Met resolutie in de vorm van pixels, beeldpunten.
Illustrator is er voor resolutievrij op vectoren gebaseerd werk, logo's teksten...
In InDesign kun je dat vervolgens samenvoegen tot één opmaak.

Dát bedoelde ik ongeveer tongue

@McJohn, bedankt voor het uitleggen smile

You fool!

#22 25-09-2006 14:09

Jolly Roger

Noem me een aap, maar je kunt heel goed vectoren gebruiken in Adobe Photoshop CS2.
Ik las dat iemand de smart objects zo geniaal vind, en dat klopt als een tiet.
Ik heb een hele mooie tutorial gevonden betreffende SMO's. En gelijk een leuke oefening:

http://creativebits.org/photoshop/proto … toshop_cs2
Geweldig mooi voorbeeld van een SO binnen een SO...

Veel plezier ermee.

Laatst bewerkt door Jolly Roger (25-09-2006 14:11)

Wijze uitspraken in undersigns zijn zwaar overrated!
Wijs he?

#23 25-09-2006 14:43

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ja prachtig! En dan moet je document wat je gemaakt hebt voor een a4 print toch maar op een a2 komen...daar gaat je resolutie...want dat artwork gemaakt in Illustrator gaat wel mee (vector) maar de fles die gefotografeerd is heeft een bepaalde resolutie (je docje ook). Zoals McJohn al zei bedenk van te voren goed wat de uiteindelijke verschijningsvorm moet zijn.

#24 25-09-2006 14:56

Jolly Roger

MacMickey schreef:

Ja prachtig! En dan moet je document wat je gemaakt hebt voor een a4 print toch maar op een a2 komen...daar gaat je resolutie...want dat artwork gemaakt in Illustrator gaat wel mee (vector) maar de fles die gefotografeerd is heeft een bepaalde resolutie (je docje ook). Zoals McJohn al zei bedenk van te voren goed wat de uiteindelijke verschijningsvorm moet zijn.

Het lijkt mij doorgaans nogal logisch dat je vantevoren bedenkt wat het uiteindelijke doel en formaat van je artwork is.

Verder kun je in Photoshop heel goed vectorshapes tekenen met je pen-tool, en zelfs via een selectie-foefje een vedtorpad maken (binnen 'kanalen' een tijdelijk pad maken. Dat pad kopieren en in ill. plakken.)

Wijze uitspraken in undersigns zijn zwaar overrated!
Wijs he?

#25 25-09-2006 15:10

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Vectorshapes in Photoshop zijn erg handig ja. Maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om een vector logo in Photoshop te maken omdat dat tegenwoordig kan. Je hebt bij lange niet de controle over dat soort zaken als in een 'dedicated' vectorprogramma.
Je kan in Illustrator foto's binnen brengen en er dingetjes mee doen... maar toch doe ik dat liever in Photoshop.

Gebruik je gereedschap liever daar waar het voor bestemd is. Frietjes doe je ook niet bakken in een tostie-ijzer. Ze zullen wel warm worden maar lekker is anders.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB