MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 05-06-2010 20:50

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Re: Beeldrecht / Financiele compensatie

ik doe helemaal niet meer moeilijk als iemand een beeld van me "leent" op internet. Zolang ze mijn naam en link maar plaatsen.

Voor drukwerk is het een ander verhaal, daar verdient met direct geld aan de foto' die men gebruikt.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#27 05-06-2010 20:55

Pieterr
@ Eindhoven

deskman schreef:

Het feit dat je je inschrijft om hier je beklag te doen onder de naam 'stijlloos' geeft me al de indruk dat je de zaak eerder vanuit een emotionele kant dan vanuit een zakelijke kant beschouwt.

Die nickname gebruikt de TS al langer (op een ander forum weliswaar) dus is niet van vandaag of gisteren.

Ik volg het draadje al enige tijd, en had precies dezelfde gedachte als fritsdebeer. Alleen heb ik niet een vergelijkbare reactie geplaatst omdat ik "bang" was de "pro's" over me heen te krijgen die zich haasten te vermelden dat ze hun exemplaar van CS5 Master Collection uiteraard ook allemaal eerlijk aangeschaft hebben...

#28 05-06-2010 21:05

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ben niet zo van de korte-lontjes mentaliteit. En een rare discussie is het pas als je er niet meer over kunt discussiëren.

Je kunt bijna niemand meer op een overtreding of overlast zonder direct bedreigd of zelfs zonder dat voor je bek geslagen te worden. Ik vind gewoon niet dat de wereld er beter van wordt door overal een jurist achteraan te sturen.

Dat ik me er wel druk over kan maken blijkt hier wel.

Verder is dit draadje ook het lezen waard. Over hoe het ook kan.

Als je niet wil dat jouw foto's op die site staan dan moet je ze gewoon sommeren ze er af te halen en het daarbij laten. Of je moet er plezier aan hebben er een juridische procedure voor te starten.

Nota bene: rechtsbijstand doet hier niks mee, hooguit een standaard briefje sturen.

#29 05-06-2010 21:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Pieterr schreef:

Ik volg het draadje al enige tijd, en had precies dezelfde gedachte als fritsdebeer. Alleen heb ik niet een vergelijkbare reactie geplaatst omdat ik "bang" was de "pro's" over me heen te krijgen die zich haasten te vermelden dat ze hun exemplaar van CS5 Master Collection uiteraard ook allemaal eerlijk aangeschaft hebben...

Wil je mijn factuur even zien? devil

#30 06-06-2010 13:08

Stijlloos

Ten eerste: wie zegt dat ik geen professionele fotograaf ben? Omdat ik de desbetreffende foto spontaan heb genomen? Nou ik weet niet met jullie pro's, maar ik zou zeggen 'live a little'. Vaak zijn de foto's die je niet plant en helemaal choreografeerd de beste.

Ten tweede: We hebben het hier over beeldrecht en niet over muziek. Beetje raar om muziek in deze discussie te betrekken.

Ten derde: Of ik nou Richard Avedon ben of Jantje de Jong. Een GROOT COMMERCIEEL bedrijf gebruikt mijn foto zonder a) mij er TOESTEMMING om te vragen en b) mij er UBERHAUPT van te laten weten.

En een schadeclaim van 125 euro? Zet daar maar gerust een 0 achter x2.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de informatie in dit topic.

#31 06-06-2010 15:36

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er wordt je drie keer gevraagd of je fotograaf bent. En ik ben er mee begonnen. en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven. En ik ken zat amateurs (=liefhebbers die er geen inkomen mee verdienen) die aanzienlijk beter fotograferen dan goedbetaalde professionals. Het zegt allemaal niks, maar zakelijk gezien maakt het wel uit.

Ik kan er ondertussen geen touw meer aan vastknopen.  Je weigent man en paard te noemen en zit te gooien met een hele berg kritiek naar onze opmerkingen. Kennelijk zit je helemaal niet te wachten op onze mening er over maar wil je alleen weten hoe hoog het bedrag is dat je er voor kunt vragen.

Sterkte. En blijf lekker bij de blauwe buren zou ik zeggen.

#32 06-06-2010 15:52

Stijlloos

deskman schreef:

Er wordt je drie keer gevraagd of je fotograaf bent. En ik ben er mee begonnen. en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven. En ik ken zat amateurs (=liefhebbers die er geen inkomen mee verdienen) die aanzienlijk beter fotograferen dan goedbetaalde professionals. Het zegt allemaal niks, maar zakelijk gezien maakt het wel uit.

Ik kan er ondertussen geen touw meer aan vastknopen.  Je weigent man en paard te noemen en zit te gooien met een hele berg kritiek naar onze opmerkingen. Kennelijk zit je helemaal niet te wachten op onze mening er over maar wil je alleen weten hoe hoog het bedrag is dat je er voor kunt vragen.

Sterkte. En blijf lekker bij de blauwe buren zou ik zeggen.

Beste Deskman,
Mijn excuses als ik je ergens mee heb beledigt. Dat is niet mijn bedoeling natuurlijk.
Jullie adviezen worden zeer zeker gewaardeerd en ik lees alles met open mind. Dat neemt niet weg dat ik bepaalde posts toch mag pareren, als ik het daar niet mee eens ben?

Ik verdien dus wel mijn geld met fotografie. Ik noem het bedrijf met opzet niet, omdat ik ze niet in discrediet wil brengen zolang deze zaak nog loopt. Aankomende week zal ik erachter komen of men geinteresseerd is om het eenvoudig op te lossen of niet. Lijkt me op zich toch geen slechte insteek?

Als je denkt dat het mij om het geld gaat dan heb je het sowieso mis. Ik vraag aan mede collega's of zij er misschien ervaring mee hebben of uberhaupt weten hoe hiermee om te gaan. Vervolgens krijg ik daar advies over en dat vind ik erg fijn. Bedankt daarvoor. Het gaat mij hier vooral om het principe. Een bedrijf dat een evenement van 40.000 man uitverkoopt en vervolgens nog te beroerd is om even PERMISSIE te vragen om een foto te gebruiken ga ik het niet gunnen ermee weg te komen. Sorry.

#33 06-06-2010 16:03

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nou, dat is dan in ieder geval in een klap duidelijk.

Een discussie is niks waard als je er niet op mag zeggen wat je te zeggen hebt. Waar het om gaat is dat je als fotograaf die een bedrijf heeft (makkelijker) hard kunt maken dat je benadeeld bent.

Er zijn twee routes mogelijk (en ook geopperd): namelijk die van overleg en die van de confrontatie. Welke de beste is kun je het beste zelf inschatten.

Met wat ik nu weet zou ik zeggen: sommeer ze de foto direct van de site te halen en geef ze de keuze de foto van je af te nemen voor een redelijk bedrag.
De foto laten staan, ze een vette rekening sturen en er een advocaat op zetten kost je een hoop energie die je beter in je werk kunt steken.

De connectie met muziek had ik ook al afgeschoten en het PRO hier betekent niet veel meer dan dat iemand zich bedrijfsmatig creatief op een Mac begeeft en niet veel meer. Of je fotograaf bent, vormgever, programmeur of muzikant - dat kun je er niet aan afzien.

Overigens ben je met Google binnen 1 minuut achterhaald... ninja

#34 06-06-2010 17:08

Stijlloos

deskman schreef:

Nou, dat is dan in ieder geval in een klap duidelijk.

Een discussie is niks waard als je er niet op mag zeggen wat je te zeggen hebt. Waar het om gaat is dat je als fotograaf die een bedrijf heeft (makkelijker) hard kunt maken dat je benadeeld bent.

Er zijn twee routes mogelijk (en ook geopperd): namelijk die van overleg en die van de confrontatie. Welke de beste is kun je het beste zelf inschatten.

Met wat ik nu weet zou ik zeggen: sommeer ze de foto direct van de site te halen en geef ze de keuze de foto van je af te nemen voor een redelijk bedrag.
De foto laten staan, ze een vette rekening sturen en er een advocaat op zetten kost je een hoop energie die je beter in je werk kunt steken.

De connectie met muziek had ik ook al afgeschoten en het PRO hier betekent niet veel meer dan dat iemand zich bedrijfsmatig creatief op een Mac begeeft en niet veel meer. Of je fotograaf bent, vormgever, programmeur of muzikant - dat kun je er niet aan afzien.

Overigens ben je met Google binnen 1 minuut achterhaald... ninja

Even voor de duidelijkheid:
Het verstandigste is wellicht om in eerste instantie aan te bieden dat zij de rechten van de foto onder bepaalde voorwaarden kunnen overnemen tegen een nader te benoemen vergoeding. (Ik heb een document met gemiddelde prijzen en richtlijnen, waar ik me door zal laten beinvloeden.) En eventueel voorstellen om foto's te maken tijdens het evenement die zij voor publicatie kunnen gebruiken, ook tegen vergoeding.

Mochten zij met bovengenoemde niet akkoord gaan, is een confrontatie dan alsnog effectief? Rechtsbijstand kan mij in ieder geval helpen in te bepalen in hoeverre ik kans maak. Ik denk nog steeds dat ik vrij sterk sta.

Alvast bedankt voor nadere uitleg. En google is een mooi goed, het zou goed zijn als bedrijven het eens vaker zouden gebruiken om na te checken van wie de foto eigenlijk is die ze gebruiken. smile

#35 06-06-2010 17:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik weet niet hoe het met zakelijke rechtsbijstand is, maar ik weet van de particuliere rechtsbijstand dat ze eigenlijk alleen maar een standaardbriefje sturen. Aan de ontvangende kant wordt er dan een beetje besmuikt gelachen en gaan ze over tot de orde van de dag...

Hoe dan ook: succes.

#36 06-06-2010 20:10

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Stijlloos schreef:

Het verstandigste is wellicht om in eerste instantie aan te bieden dat zij de rechten van de foto onder bepaalde voorwaarden kunnen overnemen tegen een nader te benoemen vergoeding. (Ik heb een document met gemiddelde prijzen en richtlijnen, waar ik me door zal laten beinvloeden.) En eventueel voorstellen om foto's te maken tijdens het evenement die zij voor publicatie kunnen gebruiken, ook tegen vergoeding.

Ja, dat lijkt mij ook de verstandigste weg. Het beste kleed je je voorstel zo in dat beide partijen er een goed gevoel aan over houden: Jij dat je (alsnog) betaald bent voor je werk, en zij dat ze er een goede deal aan hebben overgehouden, zij hebben de foto die ze blijkbaar graag wilden gebruiken voor een redelijke prijs gekregen.

Stijlloos schreef:

Mochten zij met bovengenoemde niet akkoord gaan, is een confrontatie dan alsnog effectief? Rechtsbijstand kan mij in ieder geval helpen in te bepalen in hoeverre ik kans maak. Ik denk nog steeds dat ik vrij sterk sta.

Dat lijkt me wat voorbarig, om al over een confrontatie na te denken terwijl je die mensen nog geeneens gesproken hebt. Bovendien is de keus heel eenvoudig: of zij maken een afspraak met jou over het gebruik van die foto, of zij zien er alsnog van af hem te gebruiken. Een andere weg is er niet en dat weten zij ook.

ik zou een prijs vragen voor het éénmalige gebruik van je foto, en daarnaast aanbieden dat ze de rechten kunnen afkopen: ze kunnen de foto dan onbeperkt gebruiken voor de promotie van die artiest, zonder dat ze elke keer bij jou hoeven aan te kloppen voor toestemming.

succes, hou het vriendelijk, daar bereik je meer mee.

#37 06-06-2010 20:59

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Stijlloos schreef:

Ik verdien dus wel mijn geld met fotografie.

Maar aangezien ik net kom kijken, heb ik geen idee wat gangbare tarieven zijn?

Meer lezen: http://www.onemorething.nl/community/to … z0q6JwgMYA

Hmm...

#38 06-06-2010 23:49

Stijlloos

mekkie schreef:

Stijlloos schreef:

Ik verdien dus wel mijn geld met fotografie.

Maar aangezien ik net kom kijken, heb ik geen idee wat gangbare tarieven zijn?

Meer lezen: http://www.onemorething.nl/community/to … z0q6JwgMYA

Hmm...

Correct. Maakt dat enig verschil of ik al lang bezig ben als professioneel fotograaf of recent?

#39 06-06-2010 23:50

Stijlloos

EagerBob schreef:

Stijlloos schreef:

Ja, dat lijkt mij ook de verstandigste weg. Het beste kleed je je voorstel zo in dat beide partijen er een goed gevoel aan over houden: Jij dat je (alsnog) betaald bent voor je werk, en zij dat ze er een goede deal aan hebben overgehouden, zij hebben de foto die ze blijkbaar graag wilden gebruiken voor een redelijke prijs gekregen.

Stijlloos schreef:

Dat lijkt me wat voorbarig, om al over een confrontatie na te denken terwijl je die mensen nog geeneens gesproken hebt. Bovendien is de keus heel eenvoudig: of zij maken een afspraak met jou over het gebruik van die foto, of zij zien er alsnog van af hem te gebruiken. Een andere weg is er niet en dat weten zij ook.

ik zou een prijs vragen voor het éénmalige gebruik van je foto, en daarnaast aanbieden dat ze de rechten kunnen afkopen: ze kunnen de foto dan onbeperkt gebruiken voor de promotie van die artiest, zonder dat ze elke keer bij jou hoeven aan te kloppen voor toestemming.

succes, hou het vriendelijk, daar bereik je meer mee.

Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Ik voel me hier ook het prettigst bij, dus ik zal het op deze manier aanpakken! Bedankt!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB