MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Web
  •  » Wordpress of .......

#1 06-07-2010 13:06

Yachtbrochure
Website

Wordpress of .......

Gewoon eens even een algemene vraag. I Ik heb absoluut niet de intentie een discussie op te starten over welk CMS het beste is maar ik heb daar wel wat vragen over.

Ik ben in het afgelopen half jaar helemaal verslaafd geraakt aan Wordpress omdat het zo gemakkelijk aan te passen aan je wensen en zelfs als CMS zeer goed te gebruiken. Met PODS en WP3.0 kun je zelfs hele mooie custom posts maken waarbij de gebruiker speciale velden in kan vullen en er zijn natuurlijk een miljoen plug-ins voor te vinden.

Ik customize elke opgeleverde wordpress site met een eigen login en admin panel en sluit alle onnodige opties uit. Dat maakt een hele cleane en simpele interface voor de eindgebruiker.

Nu is eigenlijk de vraag of ik er nog een 2e CMS bij moet leren, ofwel 1 voor hele eenvoudige basic websites of 1 in de buitencategorie waarmee ik nog meer opties ter beschikking krijg.

Of is het handigste om Wordpress tot in de puntjes te beheersen en lekker aanpassen om het doel te bereiken en soms dus een veel te zwaar CMS gebruiken voor een basic website .....

“From research, we found that scent is closest to the brain and will evoke the most emotion, even faster than the eye.” - www.scent-id.eu

#2 06-07-2010 14:40

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Wordpress of .......

Volgens mij is toont zich hier in de beperking juist de meester.

Met WP kun je heel veel kanten op, al  is niet alles mogelijk. Maar je kunt veel beter bij één CMS blijven als de eisen ook enigszins om te buigen zijn naar WP omdat je daar gewoon elk hoekje en gaatje van leert kennen.

Learning to view the world like a photographer is the only thing that matters,
not the hardware, film or settings used. {Hellen van Meene}

#3 06-07-2010 18:29

sexybiggetje
Pro
@ Drachten
Website

Tsja, ik vind wordpress een dusdanig degelijk systeem dat ik in jouw geval zou kijken of er niet wat aan "het zware systeem" te doen is (natuurlijk is zwaar hier gerelateerd aan het doel van de website wink).

Bijvoorbeeld je kunt de server load verlagen en daarbij de "serveersnelheid" van de pagina verhogen door een plugin als W3 Total Cache/WP Super Cache. Ook de integratie van WP:MU in de base van 3.0 bied leuke mogelijkheden tot centraal beheer wat onderhoud ook veel makkelijker maakt. Helaas is multi-domain support voor WP:MU blogs alleen te bereiken met een plugin welke zichzelf als experimenteel aanduid.

Lang verhaal kort, als je voor een simpele site een cms wilt gebruiken, dan zou ik bij WP blijven.

Sexybiggetje.nl :: Oceanius.com, a community for IT professionals worldwide

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#4 07-07-2010 17:58

Yachtbrochure
Website

Kijk, daar zit ik dus mee.

Voor grotere websityes, zoals voor een makelaar etc. met een hoop database gedoe is het perfect.

Ook voor websites met een geintegreerd blog id het super.

Maar wat voor die heerlijke "cash in hand" 5 pagina's met wat foto's en klaar .....

Nu bouwt dat wel supersnel in WP en ook de back-end is super simpel te maken met de juiste plug-ins.

Maar is het daar idd niet te heavy voor???

“From research, we found that scent is closest to the brain and will evoke the most emotion, even faster than the eye.” - www.scent-id.eu

#5 08-07-2010 11:08

switte
@ Haarlem
Website

Je kunt je afvragen of voor die eenvoudige sites überhaupt een CMS nodig is. Bouw ze gewoon lekker met de hand (doe ik ook) - en klaar ben je smile

Laatst bewerkt door switte (08-07-2010 11:09)

#6 08-07-2010 11:31

Yachtbrochure
Website

En hoe laat je de klant dan foto's uploaden, teksten wijzigen etc....

Ik heb geen zin om dat te doen. Mij teveel werk voor die kleine wijzigingen. Vandaar dus de noodzaak voor een CMS.

Maar je hebt wel gelijk dat het in elkaar zetten van een website met html nog sneller gaat.

Maar ja, die verdomde klanten devil

#7 08-07-2010 16:26

Yurgen

Je zou eens naar WebYep  kunnen kijken.

#8 08-07-2010 17:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb voor een paar simpele sites met veel plezier gebruik gemaakt van Perch. Dat is een heel eenvoudig en plat CMS waar vooral de backend heel simpel en schoon is en je eigenlijk alleen maar gewone HTML-pagina's maakt met input vanuit perch.

Dus eigenlijk het voordeel van even 5 pagina's met de hand maken zonder het nadeel van die weerkerende telefoontjes met een wijzigingetje hier en een aanpassinkje daar waar je met goed fatsoen amper een rekening voor kunt sturen.

#9 08-07-2010 20:41

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Yachtbrochure schreef:

Maar is het daar idd niet te heavy voor???

Nee. De overhead van een MySQL database + Wordpress is minimaal als de server goed geconfigureerd is. Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen. In 1994 was het een issue, inmiddels niet meer.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#10 09-07-2010 08:15

sexybiggetje
Pro
@ Drachten
Website

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, wordpress is dan wel erg geoptimaliseerd en niet al te zwaar op resources, een statische site serveert nog altijd vele malen sneller wink. Zie bijvoorbeeld het verschil al als je in WP de bovengenoemde static caching plugins gebruikt.

Daarnaast zijn resources ook niet het enige probleem neem ik aan, voor kleine sites bied wordpress ook veel functionaliteit die je waarschijnlijk niet gebruikt.

Dat gezegt hebbende, ik zou nog steeds voor wordpress gaan whistling

#11 09-07-2010 08:25

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

sexybiggetje schreef:

een statische site serveert nog altijd vele malen sneller wink

IT Nerd sneller of gebruikerservaring sneller? smile

Uit ervaring kan ik je vertellen dat bij Tetxtpattern en bij andere CMS gebaseerde sites met de huidige stand van zaken de tweede tijdswaarneming geen issue meer is. Wat het vroeger absoluut wel was.

Ik weet niet in hoeverre Wordpress langzamer is dan Tetxtpattern, maar als je met cachen de snelheid omhoog krijgt dan is het aan te raden om die plugins standaard te installeren.

Als je kijkt wat nu het probleem is, dan is dat veel sites (met of oznder CMS) teveel content op 1 pagina proppen met teveel calls naar de webserver en trage, enorme javascript libraries. Het probleem is verlegd van techniek (1994) naar ontwerp en implementatie (2010).

#12 09-07-2010 09:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Is snelheid in dit kader ook nog een issue als je kijkt naar Googles nieuwe eisen/wensen om snelheid mee te nemen in hun waardering van de site?

#13 09-07-2010 10:05

EagerBob
Pro
@ 020
Website

tennapel schreef:

Nee, echt merkbaar sneller. In wordpress worden een hoop zaken dynamisch gegenereerd die je net zo makkelijk als regeltje HTML zou kunnen opdienen. Naam van de site, omschrijving, naam van de auteur, "powered by", copyright disclaimer etc.

tennapel schreef:

Als je kijkt wat nu het probleem is, dan is dat veel sites (met of oznder CMS) teveel content op 1 pagina proppen met teveel calls naar de webserver en trage, enorme javascript libraries. Het probleem is verlegd van techniek (1994) naar ontwerp en implementatie (2010).

Klopt wel, en dat gaat ongemerkt. Ik ben bezig met een wordpress site en maak gebruik van een "theme framework". Daar zit al een hoop functionaliteit in die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb, JS voor dropdown menu's, meerdere stylesheets met @import etc. Dan nog de plugin's (galleries) die ook meerdere stylesheets en JS libraries meenemen. Als ik in Safari onder activiteitenoverzicht (of in de broncode) kijk wat er geladen wordt voor de homepagina is dat schrikbarend.  En het is een simpele pagina, een foto, wat tekst, twee menu's en twee background-images. Een gedeelte van de typische Wordpress functies (comments, gravatars, info over de auteur etc) is er al uitgesloopt. Maar ik merk dus wel degelijk dat de pagina de eerste keer te langzaam laadt, een vergelijkbare HTML pagina is veel sneller.

Het schijnt dat Google de snelheid van een site mee gaat nemen in het ranking algoritme. Maar belangrijker zijn de gebruikers, die je niet wilt laten wachten. Voor mij is snelheid wel degelijk een issue. Nou is dat achteraf wel weer te fixen, maar dat kost wel moeite en tijd.

Overigens, om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag van Yachtbrochure, vraag ik me af of er veel winst te behalen valt in het leren van een nieuw CMS speciaal voor simpele websites. Je zou ook zelf een uitgekleed framwork voor Wordpress kunnen maken, wat je dan (her)gebruikt als basis voor je sites. Voordeel is dat je dat dan door en door kent waardoor aanpassingen gemakkelijk zijn waardoor je een hoop tijd kan besparen. Verder hou je alle voordelen van wordpress, waarbij een van de belangrijkste wel is dat er voor elk probleem wel een oplossing is in de vorm van support via fora of plugins.

#14 09-07-2010 15:13

Yachtbrochure
Website

Een eigen install met een eigen basis thma heb ik idd al gemaakt voor de simpele websites. Zal alleen nog een naar al de calls in de header kijken.

Maar de kleine sites zijn wel degelijk snel hoor. Google pagespeed geeft voor de meeste minder dan 1 sec. aan smile

Maar ik werk ook vaak met eenvoudige html pagina's waarin ik dan alleen de content aanroep vanuit wordpress.

Iedereen in ieder geval bedankt voor zijn mening en ik ga lekker op deze manier verder lol

#15 09-07-2010 20:19

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Yachtbrochure schreef:

Maar de kleine sites zijn wel degelijk snel hoor. Google pagespeed geeft voor de meeste minder dan 1 sec.

waar zie je dat? ik krijg onder Page Speed>Performance alleen een score (72/100) maar geen laadtijd te zien.

Yachtbrochure schreef:

Zal alleen nog een naar al de calls in de header kijken.

vergeet de footer niet wink

hier wat tips.

Laatst bewerkt door EagerBob (09-07-2010 20:26)

#16 09-07-2010 21:02

sexybiggetje
Pro
@ Drachten
Website

tennapel schreef:

Grappig hoe men altijd claimed dat de tweede de belangrijkste factor is terwijl deze volledig staat of valt met eerst genoemde smile. Uiteraard gaat de stelling IT Nerd sneller uit van het negatieve, mijn focus is altijd op het tweede. IT Nerd sneller zorgt er bijvoorbeeld voor dat je html en andere statische bestanden zo snel over zijn dat je browser alleen de pagina nog maar hoeft te hertekenen en je niets merkt van het blanko zijn van de pagina.

IT Nerd technisch babbeltje; het feit dat je een blanko pagina tussen clicks ziet betekend dat een of meerdere javascript bestanden de render stack in de weg zitten, of je een enorm complex en log css bestand hebt. Door deze correct te cachen bij de gebruiker zie je alleen de tekst op een statische pagina veranderen en eventueel hiervan de invloed op de layout van de pagina.

Lijkt mij een prachtig voorbeeld van hoe IT Nerd sneller gebruikservaring sneller is.

Waar jij dus doelt op misschien in jouw ogen nutteloze optimalisaties die je 1msec besparen, ben ik van mening dat eerstgenoemde categorie niet bestaat en we dus gewoon over 1 snelheid.

Overigens, google labs denkt dat mijn url sneller serveert dan de top 2% snelste sites van het internet met een gemiddelde van 12ms voor een pagina met dynamisch gegenereerde afbeeldingen. En dat allemaal dankzij static caching van W3 Total Cache, losse expires regels, een degelijke apache configuratie en gezond verstand.

Einde van het reclame praatje voor W3 Total Cache wink.

#17 10-07-2010 09:25

Yachtbrochure
Website

EagerBob schreef:

waar zie je dat? ik krijg onder Page Speed>Performance alleen een score (72/100) maar geen laadtijd te zien.

Google, webmastertools -> Labs -> Siteprestaties

En via Alexa

#18 10-07-2010 12:21

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

@sexybiggetje: met IT nerd snel bedoel ik dat techneuten de neiging hebben om 100% te willen als 80% in de praktijk volstaat, maar die extra 20% kost wel vaak 3keer meer dan de voorgaande 80%.

• Forum
  •  » Web
  •  » Wordpress of .......

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB