MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 25-07-2010 13:00

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

Re: Aanschaf nieuwe macpro, wanneer?

Renej schreef:

Verder ben ik benieuwd naar het geluid dat de Mac Pro maakt. de Mac Mini staat op 50 cm afstand en hoor ik bijna niet. Hoe is dit met de Mac Pro.

Dat hangt er erg van af hoe je hem inricht. De Mac Pro zelf is erg stil, de grootste lawaaimakers zijn de harde schijven en de koeling van de grafische kaart. Ik heb de koeling van mijn grafische kaart daarom vervangen voor een fanloze, en nu is mijn machine erg stil. Ik zit er ongeveer 40 cm van af en hoor hem net.

Als je nu een Mac mini hebt, ben je 2,5 inch schijven gewend, dus een eco schijf is dan geen enkel probleem. Deze zijn enorm stil. WD heeft modellen die maximaal 25 dB produceren. Ikzelf heb voor snelle 3,5 inch schijven gekozen, en die maken meer geluid... maximaal 33 dB. En dat lijkt niet super veel verschil, maar als je er 4 achter elkaar hebt hangen hoor je dat  verschil wel.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#27 25-07-2010 13:16

Renej

De Mac mini heb ik 2 jaar geleden ge-upgrade met een snellere processor en extra geheugen 'n grotere en snellere (7200 toeren) harde schijf. Sommige programma's werkte niet met de oorspronkelijke 1.66GHz processor, zoals Aperture.

Ik kom uit de PC wereld en was ook altijd windows minded maar wilde toch eens wat anders uit proberen. De Mac Mini was niet zo duur en dus een uitgesproken kans om kennis te maken met Apple. Ik heb een scherm met 2 video ingangen en kon dus steeds switchen tussen mijn windows PC en de Mac Mini en bezien of die beviel.

Ik heb er niet echt haast mee dus ik kan best een paar maanden langer wachten.
Als ik de nieuwe Mac Pro zou kopen ben ik de eerstkomende 3 a 4  jaar zeker niet van plan om hardware te vernieuwen tenzij een nieuw Mac OS X besturingssysteem, of andere software dit vereisen (de probeer versie van Aperture3 werkt op mijn mac mijn een stuk langzamer dan Aperture2, dit zou wel een Hardware upgrade rechtvaardigen).
Of dit makkelijk is weet ik niet van andere; ik heb alleen ervaringen met het zelf in elkaar zetten van Windows PC's en dat gaat op zich wel redelijk gemakkelijk. Ik verwacht dat dit bij de Mac Pro ook zo is.

Ik denk wel dat ik over plm 4 a 5 jaar eens ga kijken wat er allemaal sneller/beter kan, maar het moet wel nodig en zinvol is. En ik dacht op die manier de levensduur te kunnen vergroten. Bij een Mac mini of IMAC kan je wel wat upgraden maar ben je op een gegeven moment toch gedwongen om een nieuwe Mac Mini of Imac aan te schaffen. Bij een Mac Pro is het een kwestie van de benodigde hardware, met misschien zelfs een nieuwe moederbord te vervangen en je kunt weer 4 a 5 jaar verder. Maar misschien zie ik het verkeerd.

Een ander klein punt is dat ik nu een mat beeldscherm heb en goed bevalt, terwijl de Imac een glanzend scherm heeft.

Btw het enige serieuze waar ik momenteel de Mac voor gebruik is fotobewerking/fotobeheer, geluidsmetingen tbv luidsprekerboxen en het ontwerpen van websites.

#28 25-07-2010 13:41

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Opzich zijn dat wel valide redenen om voor een Mac Pro te gaan. Aperture vraagt wel aardig wat van je hardware. Moe meer hoe beter is hierbij het devies. Nog een belangrijk argument dat je zelf aankaart is het scherm. Apple zegt van de Mac Pro dat deze machine uitstekend geschikt is voor professionals die geen glanzend scherm willen hebben of al een heel goed scherm hebben.
De updates van de Mac Pro zijn inderdaad laat. Intel heeft zoals HSL zegt al 6-core cipsets klaarliggen. De inventory levels van de Mac Pro en ook de iMac zijn op dit moment bij een aantal aanbieders heel laag of zelfs 'unavailable'. Die update zit eraan te komen. Dus als je nog even hebt wacht even op wat er gaat komen. Zijn de updates niet wat jij ervan verwacht wees er dan snel bij om een End Of Life model te kopen van de huidige serie. Die modellen prijst Apple af bij de introductie van nieuwe modellen. Maar je moet snel zijn omdat die niet meer te bestellen zijn bij leveranciers en APR's deze topmodellen niet inkopen in de aantallen van bijvoorbeeld de iMac. Op = op!

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#29 25-07-2010 16:38

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

Aperture leunt overigens sterk op de grafische kaart, ik heb de prestaties van Aperture op mijn Mac Pro zodoende kunnen verbeteren door op ten duur de grafische kaart te vervangen voor een betere. Dat, en het kunnen hebben van meerdere interne schijven was voor mij de reden om voor een Mac Pro te gaan boven een iMac.

#30 25-07-2010 19:27

Renej

Bedankt voor alle adviezen.

Ik heb besloten om te wachten totdat de Mac Pro uitkomt en die aan te schaffen.

René

#31 25-07-2010 19:57

Chuck
Ex-Crew

Een nieuwere versie bedoel je. Veel succes dan en 'don't hold your breath'. Apple heeft blijkbaar niet veel meer op met de professionele gebruiker. De laatste Mac Pro update was een vrijwel geruisloze introductie voor een Quad-Core 3.33GHz met een meerprijs van precies 1200 EURO t.o.v. de 2.66 GHz.

Van die 1200 EURO zou je een geweldig modern LCD of LED scherm van 24' of misschien zelfs 30' hebben kunnen kopen ware het niet dat Apple ook hier 646 dagen na de laatste update een duidelijk signaal naar de professionele gebruiker geeft vooral 'heen te gaan en zichzelf te gaan vermenigvuldigen'.

Sinds afgelopen vrijdag zijn er weer nieuwe geruchten over aanstaande updates die nu toch wel zeker zullen komen omdat er geen Mac Pro's meer te reserveren zijn in plaatselijke winkels.

Ik zou het lekker bij een PC houden en moederbordjes en processors blijven upgraden. Vooral ook omdat Apple inmiddels een track record heeft dat het de afgelopen jaren geen enkele foutloze introductie meer op haar naam heeft.

Zo. Dat lucht op.

#32 26-07-2010 08:08

Martiniman
@ Tikibad

Chuck schreef:

Van die 1200 EURO zou je een geweldig modern LCD of LED scherm van 24' of misschien zelfs 30' hebben kunnen kopen

De nieuwe NEC PA271W woot
2560x1440, 10bit/kanaal, adobergb en srgb preset, 3D lut, pivot, helderheidssensor.... Verwacht niks van dit alles in een Apple scherm.

#33 27-07-2010 17:20

HSL
Beheerder
@ Utrecht
Website

#34 27-07-2010 18:35

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee, augustus pas...

De 27" display vind ik weer een raar ding. Vooral een glanzend pronkgeval dat ik graag eerst eens wil zien werken...

Learning to view the world like a photographer is the only thing that matters,
not the hardware, film or settings used. {Hellen van Meene}

#35 27-07-2010 18:48

Pieterr
@ Eindhoven

Prijsinfo van macRumors. De dollars zullen wel weer 1:1 euros worden. blushing

Base configurations include:

- $2499: 1x 2.8 GHz Quad-Core / 3GB RAM / 1 TB HD
- $3499: 2x 2.4 GHz Quad-Core / 6 GB RAM / 1 TB HD

12-core options at either 2.66 GHz or 2.93 GHz push the starting price to $4999. All models are set to begin shipping in August.

#36 27-07-2010 21:21

Renej

Welja in Augustus dus, maar zou dat alleen voor de VS gelden of zou het een wereldwijde introductie zijn?

De fysieke aansluitingen zijn gelijk. De verschillen zitten hem in de processor's, geheugen 1066Mhz en 1333MHz, Grafische kaart en grotere harde schijf.

Ik vraag me af wanneer je Raid wilt gebruiken de optionele Raid kaart aangeschaft moet worden? Is met 630,00 wel behoorlijk prijzig.

Als de dollars euro's worden dan wordt het allemaal wel een flinke investering. Maar sommige zullen zeggen, dan heb je ook wat.

#37 28-07-2010 02:17

Chuck
Ex-Crew

Het kan met een RAID kaart, maar ook zonder die kaart kun je een software RAID maken.
630 EURO scheelt een stuk. Kleine meevaller is dat je geen fortuin kwijt bent aan RAM. Er gaat keurig 1066 MHz DDR3 in.

#38 28-07-2010 10:17

Renej

Chuck Schreef:
Het kan met een RAID kaart, maar ook zonder die kaart kun je een software RAID maken

Blij dat te horen. Heb je enig ervaring hoe de snelheid zich verhoudt t.o.v. de raid kaart. De controller kaart neemt taken over die nu softwarematig gedaan moeten worden. Met 2 disken in raid 0 gaat het niet 2x zo snel, maar iets minder. Er moet een administratie gemaakt waarin staat aangegeven welke (deel) bestanden waar staan. Dit moet met raid kaart natuurlijk ook maar via software kost dit vermoedelijk extra tijd.

Verder valt me op dat bij de Mac Pro computers er geheugen wordt gebruikt met ECC (parity-check). Hiermee wordt het wel betrouwbaarder. De Mac Pro gebruiker stelt blijkbaar naast de genoemde voordelen ook betrouwbaarheid op prijs.

Chuck, en nu inderdaad maar hopen dat met de Mac Pro een foutloze introductie komt.
Hopelijk komt die begin augustus uit!!

#39 28-07-2010 11:21

Chuck
Ex-Crew

Geen idee hoe snel die softwarematige RAID is in die nieuwe Mac Pro. In mijn huidige Mac Pro is het echt heel snel maar ik heb gekozen voor een RAID 0, een zogenaamde striped RAID. (2 x 500GB = 1 TB.)
Ik denk dat het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken bij de aanschaf van een nieuwe Mac Pro de snelheid zal zijn.

#40 28-07-2010 11:55

Renej

Ik denk dat het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken bij de aanschaf van een nieuwe Mac Pro de snelheid zal zijn.

Nee dat denk ik ook niet, het zal allemaal wel meevallen. Ik zou ook voor Raid 0 gaan. Mirroring is leuk maar ik maak mijn backups liever op 1 of 2 externe disks. Scheelt ook weer stroom; ze hoeven alleen aan te staan wanneer je een backup of restore uitvoert. Ik heb in mijn oude PC nog een 37Gb en 74Gb disk, beide SATA aansluiting en 10k rpm. op de 74 GB kan ik dan Mac OSX zetten en op de 37GB windows 2000 of XP. Vervolgens 2 identieke disken in raid 0. Hopen dat het lukt.

Ik heb nog op 'toms hardware' site gekeken naar een vergelijk tussen de 5600, 5500 en de i7 processorserie, allen draaiend op plm 3,3Ghz. Op bijna alle punten scoorde de E5680 zo'n 25% beter. Dat zit dus ook wel goed.

#41 28-07-2010 12:51

Chuck
Ex-Crew

Hier draait 1 Mac Pro met zo'n Western Digital 74GB 10.000rpm schijf. De ander heeft de nieuwere 150GB Velociraptor. Op 74GB past met gemak het systeem en de applicaties. De rest kan dan idd. op andere schijven.

#42 28-07-2010 13:09

Pieterr
@ Eindhoven

Renej schreef:

Op bijna alle punten scoorde de E5680 zo'n 25% beter. Dat zit dus ook wel goed.

Apple heeft overigens geen systemen op basis van de E5680 aangekondigd. Die zouden ook een heel stevig prijskaartje krijgen aangezien één exemplaar van de X5680 momenteel voor $1663 over de toonbank gaat.

Laatst bewerkt door Pieterr (28-07-2010 13:12)

#43 28-07-2010 14:09

Renej

Pieterr, Ja daar heb je gelijk in. Ik gaf het slechts aan om het vergelijk te laten zien. En ik nam gemakshalve aan dat dit verschil voor de hele serie (5600, 5500, i7) zou gelden, inclusief de E5620 die er standaard in zitten.

Chuck, Ik heb nog even gekeken en ik heb de WD raptor schijven. Nog even de spec's erop nagelezen en met een gem. zoektijd read 4,5 s en write 5,9 s en 'n gem. transfer van 72MB/s scoort deze inmiddels 5 jaar oude schijf toch niet slecht. Het stroomverbruik ligt wel duidelijk hoger dan jouw velociraptors. Het stroomverbruik is idle 7,9W en sleep 1,11W tegen 4,5W en 0,4W voor jouw velociraptor.

Het begint een beetje off topic te raken maar weet je toevallig of harde schijven vanuit de software disabled kunnen worden?

#44 28-07-2010 15:57

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

En bedenk ook dat doe Raptors enorme geluidsproducenten zijn... Als je er daar 2 van plaatst zijn de fans van de Mac Pro wel je laatste zorgen... Die hoor je dan echt niet hoor...

#45 28-07-2010 16:57

Renej

En bedenk ook dat doe Raptors enorme geluidsproducenten zijn... Als je er daar 2 van plaatst zijn de fans van de Mac Pro wel je laatste zorgen. Die hoor je dan echt niet hoor...

Unsound, ,ja dat is ook al zoiets. Misschien toch maar beter om bij 7200rpm schijven te blijven. Ik geloof dat jij WD Blue schijven hebt, bevallen die in dat opzicht?

#46 28-07-2010 17:08

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

WD heeft 3 series, de Caviar Green, blue en black. De Green zijn de energiezuinige, maar zijn ook trager. De black en blue zijn hetzelfde qua geluid, maar de blacks zijn sneller.

Ik heb 4 caviar blacks geplaatst voor de thuismap en andere data, en een SSD voor OS X en de software.

#47 09-08-2010 11:45

Renej

De MAC Pro is vandaag uitgekomen.

Ik overweeg de 2x 2,4-GHz quad-core Intel Xeon Westmere aan te schaffen. De optie van een 512GB solidstate harde schijf kost €1250 extra en dat gaat me toch echt iets te ver.
Standaard wordt 6 x 1GB ram geheugen meegeleverd; ik kies hier voor 4x2GB.

Ik ben helaas verplicht om een harde schijf erbij te nemen. Ik ben nog eens nagenoeg hoeveel disk ruimte ik nou eigenlijk verbruik. Dit is 200GB op mijn externe schijf en 80Gb op mijn interne schijf. Een interne schijf van 1TB is dus ruim voldoende. De Black serie van WD of de raptor is ook interessant. De raptor maakt wel iets meer geluid maar aangezien ik er maar één nodig heb en niet 2 of 4 zal het geluid naar ik verwacht erg meevallen. Maar helaas kan ik niet kiezen en zal het voorlopig moeten doen met de meegeleverde 1TB.

René

#48 09-08-2010 12:14

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

De Raptor maakt behoorlijk wat meer geluid hoor, vergis je niet. Vooral tijdens het lezen klinken die dingen alsof er een sleutelbos ligt te trillen. Mijn 4 huidige schijven komen bij elkaar niet in de buurt van één enkele Raptor als het om geluid gaat.

Ik zou lekker de interne 1 TB houden, en er eventueel een losse SSD bij kopen voor OS X en je software.

#49 09-08-2010 12:32

Renej

Het is altijd moeilijk af te gaan op de spec's van de leverancier en te bezien hoe dat in de praktijk uitpakt. De praktijk is toch altijd de beste manier om erachter te komen.

Ja dan houd ik het inderdaad bij de meegeleverde 1TB.
En inderdaad tzt een losse SSD kopen voor osx en software lijkt me een goed plan.

Dank voor je advies.

#50 09-08-2010 12:52

unSOUND
Moderator
@ Sliedrecht
Website

Renej schreef:

Het is altijd moeilijk af te gaan op de spec's van de leverancier en te bezien hoe dat in de praktijk uitpakt. De praktijk is toch altijd de beste manier om erachter te komen.

Juist daarom heb ik in mijn Mac Pro zowel de Raptor X, de WD Caviar Black als een SSD als OS X schijf gehad. Uiteindelijk is de Raptor weg gegaan, en draai ik nu met één SSD voor OS X, en 4 Caviar Blacks voor de data.

Overigens zou een tussenoplossing een VelociRaptor kunnen zijn, die zijn wel stiller dan de Raptor en de Raptor X.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB