MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-05-2010 22:15

Loeske

Soms wel internet, maar meestal niet (MacBook+Aiport Express+modem)

Dag allemaal,

Graag een advies over het volgende. Sinds een week heb ik een MacBook met een Airport Express. Het draadloze internet loopt niet goed: soms is er wel internet op de Mac (paar uur achter elkaar), dan ineens niet meer (ook tijdens online zijn floept de verbinding er soms ineens uit).

'Diagnostische info' geeft meestal aan dat het ligt aan internet + server + interaanbieder (rode knopjes). Maar soms zijn ook de netwerkinstellingen en de airportinstellingen rood. Ik heb al een keer een software-update gedaan voor de Airport en de airport en de modem al tig keer gereset. Soms helpt dat, soms niet.

Wat ook gebeurt, is dat als ik het wachtwoord invoer, de Mac soms aangeeft dat het niet het juiste wachtwoord is en worden alle buttons ineens groen.

We hebben ook nog een pc met internet via de kabel. Onze huidige modem (Motorola van Ziggo) heeft 1 ethernetpoort. Dus als iemand wil internetten op de pc (de MacBook is alleen van mij :-)), moeten we de kabel tussen Aiport en modem uit de modem halen, en de internetkabel uit de pc in de modem doen. Door die switch slaat de Airport op hol. Vast internet via de pc blijft het goed doen. Maar ik kan moeilijk drie keer per dag de boel resetten.

Wat ik graag wil is een constante draadloze internetverbinding op de MacBook. Plus niet meer hoeven switchen met die kabels.

Nu las ik ergens de volgende oplossing: een USB-Wifistickje voor de pc. De Airport Express gaat dan met UTP-kabel aan Motorolamodem, dan instelling 'Internetverbinding delen', dan het stickje in de pc, installeren en aanmelden op AirPort-netwerk. Is dat wat? Of hebben jullie een beter idee? smile

En: wat doe ik aan die slechte draadloze verbinding?

Bedankt alvast!

Laatst bewerkt door Loeske (09-05-2010 22:17)

#2 09-05-2010 22:42

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: Soms wel internet, maar meestal niet (MacBook+Aiport Express+modem)

Als je een USB WiFi stickje voor de PC aanschaft kun je de PC ook direct met de Airport laten verbinden. Dat hoeft dan niet via de Mac te gaan, dus dat maakt de boel alweer een stuk makkelijker.
Zodra je de Airport loskoppelt van het modem en de PC er aan hangt moet je het modem even uit- en weer aanzetten. Dat geldt ook omgekeerd.
Waarom je zo'n slechte draadloze verbinding hebt kan heel veel oorzaken hebben.
Denk aan de afstand van Airport tot je Mac, het gebruikte "kanaal" voor het draadloze verkeer, de hoeveelheid andere draadloze accesspoints in de buurt etc..
Daarvoor hebben we dus wat meer informatie nodig.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 10-05-2010 06:37

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

Loeske schreef:

We hebben ook nog een pc met internet via de kabel. Onze huidige modem (Motorola van Ziggo) heeft 1 ethernetpoort. Dus als iemand wil internetten op de pc (de MacBook is alleen van mij :-)), moeten we de kabel tussen Aiport en modem uit de modem halen, en de internetkabel uit de pc in de modem doen. Door die switch slaat de Airport op hol. Vast internet via de pc blijft het goed doen. Maar ik kan moeilijk drie keer per dag de boel resetten.

Koop een kleine switch, sluit die aan op je Motorla modem. Hang de Airport aan de switch en de PC en je hoeft niet meer de kabel om te hangen. 10 tegen 1 dat je connectie problemen zijn opgelost, want ik denk dat het veroorzaakt wordt door een DHCP-probleem dat veroorzaakt wordt door het kabel omhangen.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#4 10-05-2010 07:34

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Nee, niet doen!!!!

Je Motoral kast is een modem en geen router.
Als je daar een switch aan gaat hangen ga je problemen krijgen met je netwerk verbindingen.

Wat je eventueel wel kunt doen is een eenvoudige router kopen en die tussen het modem en de Airport plaatsen. Daarna de Airport in brugmode instellen, zodat die alleen als wireless access point fungeert.
Maar dat is nog geen garantie dat daarmee je Airport verbindingsproblemen zijn opgelost.

#5 10-05-2010 07:45

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Is het dan niet veel handiger om een vervanger voor de Motorola te kopen (wellicht te ruilen bij Ziggo) in de vorm een router met WLAN (zoals een Airport Extreme of een Time Capsule maar er is nogal wat op de markt). Dan is de boel in ieder geval zo in te stellen dat je een degelijk bedraad / draadloos netwerk hebt.

Nadeel is dat het geld kost en dat je je Express eigenlijk niet meer nodig hebt...

Learning to view the world like a photographer is the only thing that matters,
not the hardware, film or settings used. {Hellen van Meene}

#6 10-05-2010 08:29

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Ziggo levert alleen maar modems. Wat je er vervolgens achter wilt hangen moet je zelf weten.
Je kunt bij Ziggo ook wel aanvullende apparatuur krijgen, maar die worden altijd op het modem van Ziggo zelf aangesloten.

Loeske had in dit geval dus beter voor een Airport Extreme kunnen kiezen in plaats van een Airport Express.

#7 10-05-2010 09:58

Loeske

Dank voor de reacties. Ja, ik wil natuurlijk liever geen Extreme gaan kopen nu ik net een gloednieuwe Express heb.

Nog wat meer info
- de modem en de router zitten 2 meter van elkaar af, met een kabel ertussen (is dat de UTP kabel?)
- de Mac en de router zijn in dezelfde (huis) kamer en dat is geen balzaal
- de Aiport geeft soms aan dat-ie geen IP-adres heeft, soms geeft-ie aan dat-ie een zelftoegekend IP-adres heeft en dat begint dan met 10. > zegt dat nog iets?
- kanaal: ik zou niet weten op welk kanaal wat zit
- we hebben verder geen draadloze spullen

Ik heb als test geprobeerd om met mijn mobiele telefoon (een Nokia met internet) in te loggen op mijn eigen draadloze netwerk (WLAN netwerk), en dat lukte. Wil dat nog wat zeggen?

Laatst bewerkt door Loeske (10-05-2010 10:10)

#8 10-05-2010 11:06

Merkava
@ Vught

Wat betreft die kanalen en andere gebruikers.
Jij hebt misschien verder geen draadloze apparatuur maar dat wil nog niet zeggen dat je buren niet ook het een en ander aan netwerken in de lucht hebben dat jouw netwerk zou kunnen storen.
Als je je klikt op het airport icoontje bovenin je balk klapt er een scherm uit waarin je kunt zien hoeveel andere draadloze netwerken er in de buurt zijn.

Ik heb zelf een extreme en ga er even vanuit dat de expres dezelfde mogelijkheden laat zien in het scherm van het Airport configuratie programma. Als ik in dat scherm kijk naar Airport --> draadloos dan zie je daaronder een aantal instel mogelijkheden waaronder kanaal.
Meestal is de instelling 'automatisch", hier kun je dus een voorkeurskanaal instellen. Op het web zijn er verschillende tooltjes te vinden die je omgeving scant naar netwerken. Die geeft per wifipunt het gebruikte kanaal en de signaalsterkte aan.
Je zou dan handmatig op een kanaal in kunnen stellen waar geen andere netwerken gebruik van maken.
Bijvoorbeeld de Wifi scanner

De waarheid verzin je niet.

#9 10-05-2010 11:37

Loeske

Airport geeft soms wel tien of meer netwerken in de buurt aan. Mijn eigen netwerk staat daar ook tussen en dat klik ik steeds aan.
En de instelling staat nu inderdaad op automatisch.
Zou ik dan beter voor een ander netwerk kunnen kiezen? Of is een kanaal en een netwerk niet hetzelfde?

Laatst bewerkt door Loeske (10-05-2010 11:38)

#10 10-05-2010 11:49

MacMickey
Pro
@ hd
Website

Nee een kanaal is niet hetzelfde als netwerk. Je kan ook niet voor een nader netwerk kiezen tenzij je er (zeer waarschijnlijk) het wachtwoord van weet. Zie het kanaalkeuze maar als de verschillende frequentie mogelijkheden waaruit je kan kiezen binnen je eigen netwerk (om het even iets makkelijker te zeggen). Wat Merkava probeert uit te legeen is dat veel van die netwerken in je buurt misschien dezelfde frequentie gebruiken als dat de Aiport van jou doet. Indien je een andere frequentie gebruikt kan het wegvallen van je verbinding (eigenlijk wordt je verbinding dan weggedrukt door andere netwerken/apparaten) verholpen zijn.

CS5 forum feature: "Content Aware Signature Filling"

#11 10-05-2010 12:05

Loeske

Dank! Ik ga iets proberen met die frequenties en ik denk ook met die draadloze stick.

#12 10-05-2010 13:37

Chuck
Ex-Crew

Loeske schreef:

Ja, ik wil natuurlijk liever geen Extreme gaan kopen nu ik net een gloednieuwe Express heb.

Op bijvoorbeeld tweedehandsmac.nl kun je die Express wel weer kwijt. Korte pijn is geen pijn. Ben bang dat het anders een lange lijdensweg van probeersels gaat worden.

#13 10-05-2010 18:29

RedLocktree
@ Remersdaal (B)

Wat ik laatst heb gedaan is als je mac het ondersteunt op de de wireless N 5ghz te gaan zitten dan zit je in een ander channel gebied en zou je volgens mij een stuk minder last moeten hebben van de buren die waarschijnlijk allemaal op de Wireless B/G 2.4Ghz zitten.

There's danger in frustration

#14 10-05-2010 21:40

Loeske

Mensen, jullie zijn briljant. Heel veel dank voor de tips.

We hebben de hele avond zitten pielen. Maar dan heb je ook wat.

Ik heb allereerst die Wifi scanner gedownload. Daar hoefde ik verder niks aan te doen, na het downloaden had de Airport ineens een veel sterker kanaal. Daar zat blijkbaar dus inderdaad een probleem.

Vervolgens is het gelukt om een USB Wifi stick aan de pc te hangen. Waardoor we niet meer kabel-in-en-uit  de modem hoeven te doen. Nu zit manlief te internetten op de pc vier meter verderop en ik hier. We hebben Mac en pc al een keer opnieuw opgestart en alles bleef het doen.

Wish me luck...ik ben nog een beetje achterdochtig na dagen gedoe.
Als het blijft werken gaat de vlag uit.

Voor nu veel dank, super mensen!

#15 11-05-2010 00:00

Meneer zJeroen
@ Betuwe
Website

Ik heb ook een keer zoiets gehad...

Bleek dat de router gezellig samen met de modem tegelijkertijd IP adressen aan het uitdelen was !!! whistling

Dus : DHCP server in router op "disable" gezet, en.... opgelost !!

misschien werkt dit voor jou...

#16 29-07-2010 16:17

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Even inhaken op dit draadje:

Ik gebruik de volgende opstelling: In de meterkast hangt een Sitecom Mimo XR router. Ik zit met mijn MacBook Pro 2 verdiepingen hoger en heb daar constant last van een wegvallende verbinding. In de menubalk zie ik dat ik maar liefst 5 streepjes tot mijn beschikking heb, dus het signaal komt hier wel. Ondanks dat moet ik zeker om de 5 minuten de verbindingsassistent naar voren halen om weer verbinding te kunnen leggen met het internet.
Nu zie ik dat er hier o.a. over het kanaal wordt gesproken. Er hangen hier nog 12 andere netwerken in de buurt die ik oppik, zouden die voor problemen kunnen zorgen? De router staat op kanaal 11, is er een ander kanaal dat de voorkeur heeft over andere kanalen?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#17 29-07-2010 17:10

HSL
Beheerder
@ Utrecht
Website

nee, als je een goede modem/router hebt kiest die zelf een ander kanaal,.. (de auto functie is hier wel handig voor) maar 12 netwerken is wel veel. Heb je geen mogelijkheid om op "N" over te stappen? als je die namelijk op 5Ghz gebruikt zijn er veel minder buren die ook op die frequentie zitten.

Een ander alternatief is ethernet over power van beneden naar boven en dan boven (of in het midden van het huis) de router zetten.

:-)

#18 29-07-2010 18:05

Max
Pro
@ Nederland

HSL schreef:

nee, als je een goede modem/router hebt kiest die zelf een ander kanaal,.. (de auto functie is hier wel handig voor) maar 12 netwerken is wel veel. Heb je geen mogelijkheid om op "N" over te stappen? als je die namelijk op 5Ghz gebruikt zijn er veel minder buren die ook op die frequentie zitten.

Een ander alternatief is ethernet over power van beneden naar boven en dan boven (of in het midden van het huis) de router zetten.

:-)

Ik zit ook 2 verdiepingen naar boven thuis, en heb inderdaad een 5GHz netwerk met een Airport Extreme en Airport Express. Want 5GHz heeft wel minder 'ver' bereik dus die mag wel wat versterkt worden, al haal ik alsnog geen optimale snelheid erover.

@hsl Werkt dat ethernet over power niet alleen als het in dezelfde stroomgroep zit? Of weet je of daar ook factoren zijn die de snelheden kunnen beinvloeden?

#19 29-07-2010 18:47

Rik H.
@ Durkum

Een collega van mij heeft een paar maanden geleden twee van die ethernet over power dingen gekocht bij de Aldi. Hij heeft die kastjes op twee groepen aangesloten en dat bleek te werken.
Of er verder nog snelheidsbeperkende factoren zijn, is mij niet bekend.

Momenteel is er geen onderschrift opgeslagen in je profiel.

#20 29-07-2010 19:00

Max
Pro
@ Nederland

Rik H. schreef:

Een collega van mij heeft een paar maanden geleden twee van die ethernet over power dingen gekocht bij de Aldi. Hij heeft die kastjes op twee groepen aangesloten en dat bleek te werken.
Of er verder nog snelheidsbeperkende factoren zijn, is mij niet bekend.

Bedankt. Ik heb wat verschillende reviews erover nagelezen, en ik ken zelf ook iemand die er gebruikt van maakt, dus zojuist toch maar een setje besteld om eens te proberen. Zou wel fijn zijn als ik m'n volle internet snelheid eens kan benutten op het zoldertje, in plaats van 1/3e van de snelheid.

#21 29-07-2010 19:22

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Het is helaas een 2,4 Ghz router, die N haal ik niet. Aan de taartpunt in de menubalk te zien heb ik constant volledig bereik. Heel af en toe worden het 3 streepjes maar nooit minder. Het bereik is het volgens mij dan ook niet. Ik heb nu even kanaal 12 gekozen en tot dusver heb ik geen problemen gehad.

Oja, het netwerk staat volledig open (ik kan namelijk niet op de PC van mijn vriendin gevonden krijgen waar ik dat wachtwoord moet invullen. Ze heeft zo'n D-Link USB stick om draadloos internet te ontvangen). Ik neem aan dat dit geen invloed heeft hierop?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#22 29-07-2010 22:15

Merkava
@ Vught

Er zijn van die tools zoals Airradar die je een overzicht geven van alle netwerken, de signaalsterkte en het kanaal waar deze op actief zijn.
Mogelijk helpt dat jou om een kanaal te vinden waar weinig andere accesspoints actief zijn.

De waarheid verzin je niet.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB