MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-11-2007 14:44

morphicx

Vector maken in Photoshop CS3

Ik moet voor een t-shirt ontwerp een vector eps bestand aanleveren.
Nou kreeg ik van de drukker het verzoek om dit te doen in versie 10 (???) omdat hij hem anders niet meer openen kan. Op mijn vraag wat versie 10 dan inhield moest hij mij het antwoord schuldig blijven omdat hij niet zo thuis was in PS.

Ik werk met Photoshop CS3 en kan dus op 3 manieren een eps bestand aanmaken:

Photoshop DSC 1.0
Photoshop DSC 2.0
Photoshop EPS

Kan iemand mij hier mee opweg helpen?

Wat ik eventueel achter de hand heb is een versie van Adobe Illustrator CS op een pc in de buurt, hier heb ik alleen helemaal geen ervaring mee en liep ik steeds in vast.
Ik weet niet of het kan en of het iets oplost maar als ik bv in Photoshop een gewone eps aan maak en hem dan in ill. open en opsla als versie 10 (wat dat dan ook mag zijn smile
(is die optie er wel in Ill. CS?)

Je leest het al... ik weet het zelf niet meer!
Hopelijk is dit voor jullie iets simpels wat ik over het hoofd zie!
Al vast bedankt voor het meedenken!

#2 17-11-2007 14:51

HansenOFFLine

Re: Vector maken in Photoshop CS3

als het vector moet zijn, denk ik dat je beter meteen in illustrator kan gaan werken, volgens mij is photoshop eps een bitmap bestand.
photoshop 10 is volgens mij cs3, maar volgens mij bedoeld hij ook hier illustrator.

#3 17-11-2007 14:57

morphicx

ok, dus met versie 10 bedoelt hij ws dat hij niet hoger opgeslagen moet worden dan Illustrator CS ofzo.

Jammer dat het niet kan met PS smile
Ik ben in Illustrator nl echt niet handig en dan moet ik mijn ontwerpen helemaal opnieuw gaan maken (en uitvinden hoe ik dat moet doen!)

Maar bedankt voor je snelle antwoord!

#4 17-11-2007 15:02

Henkie
@ Delft
Website

Photoshop is een bitmap programma. Maak je ontwerp in Illustrator. Illustrator CS = versie 11. Dus voor versie 10 moet je opslaan als en kiezen uit een van de oudere formaten.

Laatst bewerkt door Henkie (17-11-2007 15:03)

#5 17-11-2007 15:10

morphicx

Muchos gracias smile

Ik was er al een klein beetje bang voor, dat wat ik stiekem met PS probeerde te doen niet echt een nette eps op zou leveren whistling

Ok, weekendje Illustrator leren kennen dan!

#6 17-11-2007 15:20

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Morphicx,

Er zijn manieren om een pixelbeeld om te zetten naar vectoren zonder dat je daarvoor echt veel kennis nodig hebt van een pakket als Illustrator. Maar het hangt wel af van het ontwerp. Kan je hier een voorbeeldje plaatsen? Dan kunnen we eens kijken of we er snel een vectorenbestand van kunnen maken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#7 17-11-2007 15:33

morphicx

Ik stuur je een pb!

#8 17-11-2007 20:26

3dGuy

Mac Beer bedoel jij soms vectormagic waar Marloes ons in DIT draadje over heeft getipt?

#9 17-11-2007 20:48

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Klopt. Ik heb het ontwerp gezien en vectormagic is hier geen goede partij voor. Het logo bestaat uit een naam met een dikke outline en enkele cirkels erin. Dit heb je in Adobe Illustrator binnen 2 minuten gepiept. Een typografisch logo gaan Live Tracen is nooit een goed idee als je het eenvoudig kan nabouwen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#10 17-11-2007 21:30

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Mja, tshirts kun je ook prrrima laten maken van een Photoshop bestand. Moeten we niet al te ingewikkeld over doen. Als de resolutie van je pixelbestand groot genoeg is is er geen vuiltje aan de lucht. Mss niet "des dtp'ers" maar ik heb talloze perfecte thirts laten maken met bestanden die ik in Photoshop gemaakt heb (met tekst en al...).

Yeo, i know
[nevermind]

#11 17-11-2007 22:52

morphicx

Ziet er handig uit!

Ben iig klaar met de bestanden opnieuw maken in Illustrator!
Koste heel wat trial & error maar heb het nu voor elkaar!

iedereen bedankt voor het meedenken.

#12 17-11-2007 23:04

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Freek. schreef:

Mja, tshirts kun je ook prrrima laten maken van een Photoshop bestand. Moeten we niet al te ingewikkeld over doen. Als de resolutie van je pixelbestand groot genoeg is is er geen vuiltje aan de lucht. Mss niet "des dtp'ers" maar ik heb talloze perfecte thirts laten maken met bestanden die ik in Photoshop gemaakt heb (met tekst en al...).

het ligt er maar aan hoe die T-shirts gemaakt gaan worden.
Meeste T-shirts worden idd gedrukt, maar  logo's op Tshirts, polo's, bedrijfskleding etc. worden vaak met een snijplotter uit kunststof folie gesneden en vervolgens met behulp van hitte op de drager geperst.
En dat kan alleen maar vanaf een vector bestand.

#13 17-11-2007 23:20

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Haha, de ene post ben ik het met je eens, de andere niet... Hier ben ik het niet met je eens helaas wink

Yeo, i know
[nevermind]

#14 18-11-2007 00:13

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

Eagerbob heeft anders wél gelijk Freek. wink

Als het in flock gedrukt wordt, moeten ze idd een vector bestand hebben ivm uitsnijden van de vorm uit het flock. Dat kan niet met een PS bestand smile
Illustraties met kleurverloop zijn vaak beter in PS, maar dan wordt het digitale druk of offset ipv flexo- of flockdruk.

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#15 18-11-2007 00:25

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Jah, flock wink

Nee tuurlijk hebben jullie uiteindelijk gelijk. Alleen zie ik dat er vaak ook meer mogelijkheden zijn dan vectorbestanden. Het lijkt er anders op dat dat de enige manier is en de rest 'niet kan'.
Specifieke toepassingen zullen best alleen tot een goed resultaat leiden met een vector.

Yeo, i know
[nevermind]

#16 25-11-2007 08:55

McJohn
Pro
@ België

Vectorbestanden zijn zowiezo "altijd" beter in die branche om de simpele reden dat je er véél makkelijker je trapping kan gaan bepalen. Zeefdrukken enzo hebben een véél grotere trapping nodig dan offset. Ik pas vaak een trapping van 1mm of zelfs 2 mm toe! In offset is dit natuurlijk waanzinnig véél,...maar we spreken dan ook van een andere druktechniek! wink

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB