MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-03-2008 20:47

sturb
@ Maastricht
Website

adc, studentenkorting en een bedrijf

Ben van plan om een iMac te kopen en heb me een beetje verdiept in de kortingen die er te halen vallen hiervoor.
als ik het goed samenvat is het het volgende:

ADC: eenmalig 99 euro, daarna 10% korting op iMac
studentenkorting/surfspot: 10% korting (naar gelang de instelling).

1) klopt het dat die 10 % adc korting niet van studentenprijs afgaat? Zou anders wel veel korting geven...

Daarnaast heb ik nu een eenmanszaak en koop ik hem dus eigenlijk voor de zaak.
2) Klopt het dat ik gewoon de factuur kan opgeven als kosten voor de zaak? of gaat er dan iemand moeilijk doen: apple omdat het ook voor het mkb is; de belastingdienst omdat het een studenten ding is.

rijk worden we niet van de btw... maar als je onder de kleine ondernemers regeling valt is het wel interessant om af te moeten dragen (tot 1300 euro geloof ik) omdat dat niet afgedragen hoeft te worden.

3) heeft iemand anders zo'n zelfde constructie reeds gedaan? En hoe is dat gegaan?

Laatst bewerkt door sturb (20-03-2008 10:09)

#2 09-03-2008 20:48

ChetUbetcha
Pro
Website

Re: adc, studentenkorting en een bedrijf

een adc factuur kan niet van de zaak komen, tenzij je studie via de zaak gaat

#3 09-03-2008 21:36

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Apple accepteert geen claims voor studentenkorting van bedrijven of mensen die een eigen bedrijf hebben. In de winkel is het in ieder geval niet mogelijk om studentenkorting te krijgen op een zakelijke factuur. Het is óf - óf en niet én - én.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 09-03-2008 21:36

Bassmac
@ Geldrop
Website

Als je als bedrijf de mac niet snel kunt terugverdienen, ben je iemand met een hobby. Als je studeert en in aanmerking komt voor de korting ben je een student voor Apple. Als je dan erbij beunt, en die mac eigenlijk niet snel kunt terugverdienen, ben je een student met een hobby, en zou ik geen risico's gaan lopen met de belasting voor dat beetje.
Misschien kun je als student je mac doorverkopen aan je bedrijf, dat is interessant studiemateriaal. Alleen als je veel moet gaan uitleggen gaat de belastingdienst natuurlijk wel je hele doopceel lichten... die kan dan beter kloppen.

#5 09-03-2008 22:18

trabant
@ Luilekkerland

De belastingdienst heeft het een beetje heel erg druk gekregen door de op hol geslagen fantasie van sommige beleidsmakers.
Met studentenkorting inkopen en doorschuiven naar het bedrijf kàn, maar dan kun je geen BTW meer aftrekken. Maar een beetje ondernemer heeft toch een boekhouder?

8. September – Weltalphabetisierungstag

#6 09-03-2008 22:24

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Behalve een kleine ondernemer. Want dan verdien je zo weinig dat je dat kleine beetje echt niet aan een boekhouder wilt opmaken. wink

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#7 09-03-2008 22:49

sturb
@ Maastricht
Website

Een hobby is het niet meer. Maar nog niet groot genoeg voor een boekhouder... dacht dat iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt heeft, meegemaakt had...

Maar ik ga gewoon geen risico lopen. Het word gewoon een bedrijfsaanschaf en kan ik mn BTW in de voorbelasting en kleine ondernemers regeling terug krijgen.

Laatst bewerkt door sturb (09-03-2008 22:49)

#8 16-04-2008 12:20

sturb
@ Maastricht
Website

ik had net even contact met een APR. Ik kan wel een factuur krijgen op mijn naam. Met BTW erop.

Aangezien ik een eenmanszaak heb voldoet dat toch: Een factuur aan mij gericht met mijn naam en adres welke ook nog eens hetzelfde is als het vestigingsadres van de eenmanszaak?
Kan iemand me daar uitsluitsel over geven? Het scheelt namelijk wel 175 eurootjes.

Laatst bewerkt door sturb (16-04-2008 12:21)

#9 16-04-2008 12:31

Martiniman
@ Tikibad

Volgens mij gaat de BD echt niet moeilijk doen over de voorwaarden waaronder een aankoop is gedaan. Je schendt hooguit een EULA van apple. Vergeet alleen niet dat een iMac in 5 jaar dient te worden afgeschreven. Van die 175 euro voordeel blijft dan maar 35 euro/jaar over.

#10 16-04-2008 12:35

sturb
@ Maastricht
Website

aight. scheelts dus eigenlijk niet heel veel nee...

En ik heb net ook even met de BD gebeld, kreeg er een puber (zo klonk hij) aan de telefoon die volgens mij heel veel van dit soort vragen kreeg smile

maar hij vertelde mij dat de factuur aan de onderneming gericht moet zijn om te kunnen genieten van de voordelen. De onderneming die bij de kvk ingeschreven is, en dus bekend is onder de daar bekende handels namen.

Het gaat dus definitief niet door.

#11 16-04-2008 12:50

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Snap ik niet... je hebt een eenmansbedrijf. Je staat dus als zodanig bij de belastingdienst geregistreerd. Dan kan jij toch een bon laten maken op de naam van je bedrijf en de BTW als voorbelasting opgeven en het bedrag afschrijven in 3 jaar?

Ik heb vorige week nog bezoek gehad van de belastingdienst en die vertelde mij dat computerapparatuur in 3 jaar afgeschreven dient te worden.

#12 16-04-2008 12:57

sturb
@ Maastricht
Website

MacBeer schreef:

Snap ik niet... je hebt een eenmansbedrijf. Je staat dus als zodanig bij de belastingdienst geregistreerd. Dan kan jij toch een bon laten maken op de naam van je bedrijf en de BTW als voorbelasting opgeven en het bedrag afschrijven in 3 jaar?

het zit hem in "op de naam van je bedrijf" de studenten korting van apple gaat op de persoonlijke naam. Niet op de bedrijfsnaam.

belastingdienst schreef:

Nieuw is dat de termijn waarover het totale af te schrijven bedrag wordt verdeeld, minimaal 5 jaar bedraagt. Dat betekent dus een jaarlijks afschrijvingspercentage van maximaal 20%. Deze maatregel heeft gevolgen voor de afschrijving op bedrijfsmiddelen die eerst een kortere afschrijvingstermijn kenden, zoals computers.

bron

het was drie jaar, maar dat is nu vijf geworden blijkbaar per 1 jan 2007.. wat raar dat die BD-persoon dan drie jaar zegt...

Laatst bewerkt door sturb (16-04-2008 12:57)

#13 16-04-2008 13:12

MacBeer
Beheerder
@ Limbabwe

Ah ja, da's waar. Zoals ik al eerder vertelde accepteert Apple geen studentenkorting-claims van bedrijven. Da's gewoon een keiharde regel die het bedrijf (naar mijn mening terecht) hanteert. Je zal dus de Mac op naam van je bedrijf moeten kopen en bij de APR het volle bedrag moeten afrekenen.

Volgens mij heeft de controleur het bij mij ook aan het verkeerde eind gehad... die link zegt idd totaal iets anders.

#14 16-04-2008 13:18

sturb
@ Maastricht
Website

Ging er in mijn begroting ook al vanuit dat het volle bedrag betaald moest worden. Totdat ik iemand in mijn omgeving hoorde roepen: 'Nee joh, dat kan makkelijk gewoon doen en dan in je adminsitratie opnemen.' Geloof hem toch niet echt, dus weer even opnieuw uitzoeken... leerpuntje: meteen in één keer alles _goed_ uitzoeken.

Je zou toch zeggen dan het nieuws van die wijziging toch wel in apr 08 doorgedrongen zou moeten zijn smile

#15 16-04-2008 15:03

trabant
@ Luilekkerland

Je kunt het gerust versneld afboeken, dus nog steeds in drie jaar. Wat weet zo'n minister van financiën nou van het tempo waarin een computer veroudert? Dat hij nog met MS-DOS werkt... whistling

8. September – Weltalphabetisierungstag

#16 16-04-2008 16:44

Chuck
Ex-Crew

Sprak niet lang geleden een zelfstandig ondernemer die zijn computers wel gewoon in één keer afschrijft.
Onder het mom, 'zo'n ding is al oud als ik hem heb gekocht'.
Je kunt er blijkbaar mee wegkomen. Maar zoals altijd is het vinden van een echt goede boekhouder belangrijker dan hetgeen je feitelijk elke dag pleegt te doen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB